Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Visste du att det till 90 procent är livsstilen som avgör hur länge du lever? Bild: Hillevi Wahl

10 tips som gör att du får leva tio år längre

Publicerat: 2016-06-19   |  Hillevi Wahl

Visste du att det till 90 procent är livsstilen som avgör hur länge du lever?
Det visste inte jag, och inte läkaren och professorn Bertil Marklund heller. Båda hans föräldrar gick bort för tidigt och han blev orolig för att han hade ärvt något läskigt, som gjorde att han också skulle dö alldeles för ung.

Han började gå igenom all forskning som fanns och han kom fram till att det faktiskt är vi själva som bestämmer hur vi vill, eller inte vill, åldras.
Den största boven bakom våra svåraste sjukdomar, som cancer och hjärt-och kärlsjukdomar är lömska inflammationer i kroppen, som vi kanske inte ens vet att vi har. 

I boken ”10 tips – Må bättre och lev längre” (Volante förlag) visar Bertil Marklund att det finns 10 grejer vi kan göra för att motverka de där inflammationerna och leva tio år längre. Om vi vill. Här är en kortversion:

  1. Rör på dig! Oberoende av hur gammal du är, och vilken fysisk kondition du har blir kroppen alltid yngre av motion. Träning minskar stress och inflammationer i kroppen. Dessutom blir du gladare och lugnare.
  2. Vila! Koppla av och koppla ner. Våga vara lagom bra. Det gäller att inse att ditt värde inte har något att göra med vad du presterar.
  3. Sov! Om du slarvar med sömnen förlorar du snabbt i energi och effektivitet. Du får svårare att säga nej och stå emot stress. Att sova tillräckligt – 7 timmar – kan minska risken för en rad olika sjukdomar.
  4. Sola! Men lagom. D-vitaminet är livsviktigt. Det får vi från allra bäst från solen. För varje person som dör av hudcancer dör 30 på grund av D-vitaminbrist, enligt en Harvardstudie.
  5. Ät dig frisk! Det finns supermat som skyddar mot inflammationer i kroppen, såsom blåbär, lingon, hallon och jordgubbar, nötter, fibrer och probiotika. Passa på att fylla på kroppens antioxidantförråd i sommar! Gott och livsviktigt. Det finns så mycket som är dåligt att äta – men om du äter ordentligt av det nyttiga så tål du nog resten.
  6. Välj rätt dryck! Kaffe är – haleluja – fantastiskt bra och nyttigt. Men ta gärna varannan vatten. Vatten är ännu bättre och nyttigare. Alkohol har ingen som helst hälsofrämjande effekt innan man blir medelålders – och det är ytterst tveksamt även därefter. Det går utmärkt att låta bli alkohol.
  7. Ha koll på vikten! Och midjemåttet. Tydligen ska vi kvinnor helst inte ha ett midjemått - mätt 2 centimeter under naveln - som överstiger 80 centimeter. Över 88 centimeter är det en klar hälsorisk. (Jag måste genast hitta ett måttband!)
  8. Ha koll på munnen! Det finns en stark koppling mellan tandköttsinflammationer och hjärt-kärlsjukdomar och stroke. Bakterierna i tandköttet sprids ut i blodbanan i hela kroppen. Så det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på med tandtråden. Suck. 
  9. Var en optimist! (Check på den.) Problemlösare lever längre än gnällspikar. Det handlar om att känna att du har makt över ditt liv, veta att du kan lösa de problem som uppstår. Pessimisten känner vanmakt och stress och får mer av de där farliga inflammationerna i kroppen.
  10. Var en god vän! Vi är flockdjur. Vårt belöningssystem är uppbyggt så att vi mår bra av att göra bra saker för och med varandra. Utan andra överlever vi inte. Våga be om hjälp, och våga sträcka ut en hand till någon annan. Då mår vi bra och lever längre.