Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Lykke, 7 år, har nu provat på att träna med Jona Elings Knutsson, utbildad tyngdlyftningstränare och tyngdlyftningsdomare. Bild:

Jona brinner för alla barns rätt att få vara Pippi

Publicerat: 2016-02-08   |  Hillevi Wahl

Klart ungarna ska få träna styrka! Ungefär så sa en fotbollsmamma på senaste klubbmötet och arrangerade genast fem träningstillfällen för de fotbollstjejer som ville. Sjuåriga Lykke ville som sjutton. Och jag var lite nyfiken. Styrketräning för så små barn, hur sjutton går det till?
Förväntansfulla gick Lykke och pappa Gunnar till styrketräningslokalen – och kom hem sprudlande av träningsglädje och stolthet. Gunnar hade tagit massor av bilder – så jag fick verkligen se hur noggranna instruktörerna var. Men framför allt hur barnen satt som ljus och lyssnade och sedan gjorde precis som de skulle. Lyckan var fullkomlig när de klarade av att göra ett korrekt lyft med skivstången.

Jag blev än mer nyfiken på den där engagerade styrketränings-fotbollsmamman och ville veta mer:

Hej Jona, vem är du? Och hur halkade du in på styrketräning?
– Jag heter Jona Elings Knutsson, är leg läkare, trebarnsmamma, började lyfta för att jag upptäckte att jag bodde jättenära en lyftarklubb och blev nyfiken och gick dit. Nu är jag utbildad tyngdlyftningstränare och tyngdlyftningsdomare. Jag brinner för alla barns rätt att få vara Pippi!

Varför är det viktigt även för barn, att få träna styrka?
Det är viktigt för barn att träna styrketräning för att deras kroppar ska tåla att hoppa, klättra och studsa och för att de inte ska skada sig i till exempel bollsporter. 
– Men ännu värre slitage på barnens kroppar är "skärmläget", stillasittande, framåtlutade över en skärm eller läxa. En "skärmrygg" börjar såklart göra ont förr eller senare om den inte tränas stark. Styrketräning före puberteten tycks dessutom ge ett livslångt skydd mot frakturer.
– Det händer något i barn när de bemästrar ett lyft. Det är något som tänds i ögonen. Ett lyft kräver inte bara styrka utan också koordination, rytm, snabbhet, mod och rörlighet. När känslan infinner sig och barnet står med skivstången under kontroll på sträckta armar kan man nästan ta på stoltheten. Lyftning ger skalle också!

 Men är det inte risk att barn som inte är färdigväxta skadar sig?
– Det är inte farligt för barn att styrketräna. Skadefrekvensen är mycket låg jämfört med fotboll och handboll som ingen tvekar en sekund att låta sitt lilla barn sätta igång med. Men styrketräningen behöver anpassas till barnets förutsättningar. 
– En gammal föreställning som finns är att barn slutar växa av att styrketräna. Teorin kom till eftersom man noterade att de bästa tyngdlyftarna var kortare än genomsnittet. Men det är en fördel att vara kort om man vill bli absolut bäst på att lyfta. Precis som det är en fördel i basket att vara lång; men man blir inte lång av att spela basket!

Om någon läsare blir sugen på att prova på nu, vart ska man vända sig?
– De som har mest kunskap om styrketräning för barn är tyngdlyftningsklubbar, styrkelyftsklubbar, brottningsklubbar, och för unga över 13 år Friskis och Svettis.