Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

”Vi har ju köpstopp”, konstaterar barnen, så fort något kommer upp. Sedan är det bra med det. Bild: Riksbanken

Köpstopp en månad – så mycket har vi sparat!

Publicerat: 2016-02-29   |  Hillevi Wahl

Nu har vi haft köpstopp en månad och det flyter på förvånansvärt bra. Inte för en sekund saknar jag att gå omkring i olika köpcenter och shoppa. Jag är så glad att jag slipper. Reklamen som kommer i brevlådan åker rakt ner i pappersinsamlingen och all reklam på nätet kan jag bara bortse ifrån:
”Tack. Men nej tack. Jag ska inte ha något!”
Samtidigt förundras jag över de enorma mängder reklam jag får. Varje dag. Nu när jag ser det från ett utifrånperspektiv. De kommer till och med som sms! Jag hoppar till varje gång. Herregud, hur kom de in i min telefon, liksom?
Och ni som börjat skicka en massa vinreklam till mig, har ni över huvud taget koll på målgruppen? Googla mitt namn en gång så kommer ni att få se att jag inte gillar att dricka alkohol. Av typ en miljon orsaker. Men jag antar att jag råkar hamna i bag-in-box-träsk-målgruppen nu eftersom jag är ”kvinna-över-femtio”. 

Så jag raderar och slänger allt som är reklam. Utan att ens titta på alla fantastiska erbjudanden. Så skönt!

En annan del av tidsvinsten är allt tjat man slipper.
”Vi har ju köpstopp”, konstaterar barnen, så fort något kommer upp. Sedan är det bra med det.
Detta är en stor skillnad mot förut, när vi hela tiden måste motivera varför vi inte ska köpa den eller den grejen.
Och även om vi motiverar bra, så får vi genmälen:

”Men ni får ju!”
”Men alla andra får ju!”
”Men det är orättviiiiiiist!”

Vi slipper också förklara oss blåa om varför man inte ska tro på tv-reklamen.
”Jag behöver verkligen en H2OHD-mopp, den tar bort 99,9 procent av alla bakterier, mamma!”
Det ropade tioåringen faktiskt för ett tag sedan, när jag precis hade kommit innanför dörren. Han hade sett den på tv. Och var helt till sig. Det var som om allas våra liv hängde på den där mirakelmoppen. Reklamen skapar märkliga behov hos oss alla.
”Men vi har köpstopp”, sa sjuåriga Lykke iskallt.
Puh.
Så. En stor vinst med köpstoppet är all tid man spar. Eoner av tid. Och kan engagera sig i viktigare saker än just tjat och golvmoppar.

Men pengarna? Rent ekonomiskt? Undrar säkert Vän av Ordning. Jotack, vi har sparat 5 149 kronor. Minst.
På en enda månad.
Det är rätt fantastiskt.
Jag skriver minst för att det har varit svårt att jämföra ica-utgifterna. Vi har utgått ifrån att ica maxi betyder mat, men vi köper ofta mycket mycket annat på ica maxi. Som kläder och husgeråd och småprylar som råkar ligga i blickfånget när barnen går förbi. Så där har vi förmodligen tjänat några hundralappar till, kanske rentav en tusenlapp. Men det är svårt att bevisa.

Största vinsten kommer från att min man slutat äta lunch på jobbet, och att vi andra slutat äta ute. Vi tar med oss matlådor i stället och vet därför mycket bättre vad vi stoppar i oss.
Gunnar har därför gått ner tre kilo! Inte illa.

Första köpfria månaden i siffror:

Ekonomisk vinst: 5149 kr
Tidsvinst: 2-3 timmar per dag/person.
Hälsovinst: Minus 3 kilo för Gunnar.
(Jag har också gått ner i vikt, men det hänger ihop med min träning, och det är svårt att uppskatta hur mycket som beror på köpstoppet.)

Slutsats: I slutet av mars ska vi till Portugal. Då måste vi få shoppa lite souvernirer och extragrejer – men fram till dess fortsätter vi gärna vårt köpstopp.