Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Många lopp avdramatiserar Bild: Hillevi Wahl

Många lopp avdramatiserar

Publicerat: 2015-06-18   |  Hillevi Wahl

Men varför springer man 50 lopp? En del har tyckt att jag är galen. Det må hända att jag är, men det är ett intressant projekt på många sätt. Jag har börjat se en hel del fördelar med att springa så här mycket och ofta.
Nu när jag har kommit över 40-strecket så ser jag tydliga mönster på hur min kropp och psyke fungerar. Jag kan se hur fort eller lätt jag springer mitt på dagen, kontra på kvällen. Jag kan se vilken lufttemperatur som är idealisk och jag kan se när jag får mina svackor och toppar. Det kan vara hormonellt betingat, vilken tid på månaden det är, eller hur stressad jag är rent allmänt. Vissa upptäckter förvånar mig. Jag trodde till exempel att jag skulle vara som mest sliten efter fyra lopp på en vecka – men då slog jag personligt rekord gång på gång, medan de där måndagarna när man skulle köra igång veckan har varit rätt svårstartade.
Snackar man med andra löpare så ser man rätt snart att väldigt många satsar allt krut på ett lopp. Eller en tävling. Årets tävling. Om det sedan är ett marathon, ett halvmarathon eller Tjejruset eller ett triathlon är rätt oväsentligt – det jag ser är att det blir så himla uppstressat kring just detta lopp. Hela livet får anpassa sig efter detta lopp. Träning, avslappning, familjeliv. Humörsvängningarna blir allt större ju närmare Loppet man kommer.
För tänk om man inte når upp till årets målsättningar!
Då har ju allting varit förgäves!
Eller?
Det är just här som mina #50-lopp har gett mig ett annat perspektiv. Varje lopp i sig är inte sådär livsavgörande. Jag har mina sämre dagar och jag har mina bättre dagar. Ofta förvånar jag mig själv genom att prestera fantastiska tider och skönt flow när jag som minst anar det.
Jag presterar över huvud taget sällan på topp vid något lopp. Jag tar det lugnt. För ”jag ska ju hålla i tre lopp till nästa vecka”. Det är en rätt sund inställning, börjar jag förstå. För jag har inte ont någonstans. Jag är inte utsliten. Trots att jag till och med sprang Vårruset med den där jobbiga förkylningen i flera veckor så var det bara de två sista dagarna som jag kände mig trött. Och då hade jag sprungit 15 lopp på en månad!
Att springa så här många lopp avdramatiserar tävlingarna:
”Jag ska bara ut och springa lite, fast med nummerlapp”.
Stressen blir mindre. Bra dagar kan man trycka på. Sämre dagar, rent löpmässigt, kan man ta det lugnt och njuta mer av allt runtomkring. Och varje gång är jag en vinnare. Så känns det. Jag är där och jag kan springa. Det räcker väldigt långt.