Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Lager 1: Ett bra underställ. Gärna ull närmast kroppen. Bild: Hillevi Wahl

Så klär du dig rätt för vintern!

Publicerat: 2015-11-22   |  Hillevi Wahl

Äntligen minusgrader! Sluta för guds skull inte att springa eller träna utomhus för att det blir lite kallare. Nu är det faktiskt den skönaste tiden. Luften är lätt att andas, det blir helt magiskt när den första snön faller och varenda minut ute i friska luften ger tiofaldigt igen med glädje i själen.

Men hur ska man klä sig då? För att inte frysa och för att inte bli för varm. Att vara för varmt klädd är nästan ett ännu vanliga problem än tvärtom. Tar man på sig för mycket känns det som om man tränar med feber och det är ytterst obehagligt.

Kör med lager-på-lager-tekniken.

Temperatur 10 till 0 grader:
* Viktigt: Ta inte på för mycket kläder! Över fem plusgrader räcker det oftast med en långärmad funktions-t-shirt. Gärna med en reflexväst över – för det är mörkt ute och ni syns inte för cyklar och bilar.
* 5-0 plusgrader: Nu kan det vara skönt med en vindjacka över. Och vantar. Ha gärna en buff på öronen.
* Skorna är jätteviktiga. Nu kommer halkan. Då gäller det att ha rejäla broddar så man inte halkar. Icebugs är helt outstanding när det gäller att kunna springa i lera och snö. Orienterarnas favorit. 

Lager 2: Skaljacka, vantar och mössa håller skön värme.
Lager 2: Skaljacka, vantar och mössa håller skön värme.


Temperatur 0 till -10 grader:
* Nu är det dags för underställ, denna guds gåva till mänskligheten. Det finns en miljon olika sorters. Ha gärna lite för stora än för små, det kan bli rejält kallt i gliporna om man är snål med tyget.
* Allra bäst är någon form av ull närmast kroppen, det finns otroligt sköna numera. Ull håller dig varm även om du blir blöt. Det finns speciella, tunna laminoull-vantar som man kan ha under sina vanliga när det blir kallt. Magiskt skönt.
* Ovanpå understället tar du dina vanliga, lite rejäla träningsbrallor.
* Ovanpå underställströjan har du en skaljacka. Har du bara en skaljacka klarar du precis alla sorters väder. (Jag fyndade min orangea på Lager 157 för bara 157 kr! Den väger ingenting. Där köpte jag en ännu stadigare variant också, för samma pris. Man behöver inte lägga tusentals kronor på kläder om man inte vill.)
* Vantar är viktigt. Jag och mina kompisar från militärträningen har hittat våra absolut bästa favoriter på Clas Olsson. Det är arbetshandskar för en dryg hundralapp. Nu finns vinterfodrade.
* Mössa! Och buff! Eftersom huvudet är kroppens skorsten försvinner en rejäl mängd värme genom huvudet. Här kan du reglera exakt hur mycket kroppsvärme du vill ha kvar, och hur mycket du vill släppa ut. Allt efter temperatur. Är det många minusgrader är det skönt att ha en fodrad mössa och buff runt halsen. Är det bara några minusgrader räcker förmodligen en buff runt öronen. Mössa och buff tar nästan ingen plats alls, så det är bara att ta av och lägga i fickan om du blir för varm.
* Skorna: Icebugs! Det blir en helt annan säkerhet i steget om du vet att du inte kommer att halka. Icebugs är dessutom lätta att bära på fötterna. Och de tål mycket. Det ska vara roligt att springa i snön!

Temperatur -10 till -20 grader:
* Förmodligen räcker det jag beskrev i inlägget ovan. Men är du frusen av dig, så sätt på ett lager till under skaljackan. En vanlig t-shirt till exempel.

Temperatur -20 och kallare:
* Nu ska du inte springa alls! Så här kalla temperaturer förstör lungorna om man springer och tar djupa andetag. Men det är helt okej att leka och busa runt med sina kompisar i snön, som vi gör inom NMT:n. Lek följa John i knähög snö, jättebra träning för låren, rulla runt i snön, gör situps under stjärnorna, åk rutchkana på rumpan nerför backarna. Ut och lek, ut och busa.

Och glöm inte broddar och reflexväst!

På fötterna: Dubbar på skorna räddar dig från många skador.
På fötterna: Dubbar på skorna räddar dig från många skador. 

Vinterns bästa springskor: Icebugs DTS Bug grip Goretex
Vinterns bästa springskor: Icebugs DTS Bug grip Goretex