Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Stäng av mobilen och var totalt närvarande i hundens glädje och nyfikenhet. Bild: Hillevi Wahl

Så överlever du mörka, kalla februari

Publicerat: 2016-02-17   |  Hillevi Wahl

Vi är just nu mitt inne i de intergalaktiska mästerskapen i februari. Fristil. Virusen och köldchockerna avlöser varandra. Och jakten på åtminstone ett tillfälligt lyckorus har aldrig varit mer desperat.

För ett par år sedan såg jag med stort intresse på Hanna Hellquists utmärkta tv-program Jakten på lyckan, där hon testade allt från kramterapi, lyckomat, tacksamhetsbrev, skratterapi och chokladmassage. Men det var inte förrän hon – och lyckoforskaren Bengt Brülde – tog upp punkten Göra snälla saker, som jag tyckte att de började hitta rätt.
Man behöver inte ta i så man spricker. Det räcker gott med små vardagsgärningar för att man faktiskt ska få en instant glädjechock.

Varför inte hålla upp dörren för den som kommer efter dig? Sedär, en glömd konst. Eller erbjud en arm när det ska klivas av bussen. Gå en liten omväg för att hjälpa en vän, hjälp gamla damer med matkassarna. Ja, gärna yngre damer också, min erfarenhet är att det nästan alltid är kvinnor som släpar matkassar till förbannelse i vardagen. Bara ett erbjudande om en hjälpande hand slätar ut strama ansiktsmuskler. Små snällgrejer skänker stora leenden.

"Envar sin egen lyckas smed", stod det på en bonad som pappa hade i mitt barndomshem. Ett ordspråk som alltför många svenskar tycks ha tagit till sig. Och det är väl därför många ser så sura ut.

Men jag vet hur mycket det betyder att bli sedd när man kämpar - och hur roligt det är att både få och ge hjälp. Just därför har jag säkert knuffat hundratals barnvagnar uppför ramper. För att inte tala om när det vräkte ner snö i Stockholm allra senast. Då skottade jag fram och knuffade igång fem bilar på bara en morgontimme. Sällan har en dag börjat i ett sådant lyckorus. Pröva du också, det är alldeles gratis.

Fler bra överlevnadstips för februari:

  1. Har du en feberhet liten person hemma i soffan, då är absolut bästa tiden att fördriva tiden med högläsning! Och när rösten och lusten sinar – sätt på en ljudbok!
  2. Läs bra böcker själv också. Strunta i de dåliga. Tänd ljus, gör en god kopp te i en vacker kopp. Ägna hela kvällen åt denna härliga bok. Njut.
  3. Gå långpromenader med en hund. Stäng av mobilen och var totalt närvarande i hundens glädje och nyfikenhet.
  4. Upptäck nya friluftsområden i din närhet. Välj en ny varje helg. Packa en god matsäck och härligt hett kaffe eller varm choklad. Hitta gläntorna. Se ljuset! Lyssna på fåglar. Beundra trädens tidslöshet. Lyft blicken. Andas.
  5. Promenera till och från jobbet. Ge dig själv en extra kvart eller halvtimme så att du har gott om tid. Sätt gärna på bra musik i lurarna, eller din favoritpodd. Sträck ut stegen, känn pulsen, tacka dig själv för att du slipper trängas bland nysande hostande virusmänniskor på bussen och t-banan.  
  6. Skutta in på ett lunchpass på friskis eller ditt lokala gym. Åtminstone ett par gånger i veckan. Du får en kick som räcker flera dagar. Prova gärna något nytt.
  7. Unna dig själv lite vitaminkickar. Mixa frysta bär och ät som det är eller ät med lite vaniljkvarg, keso eller yoghurt.
  8. Ge komplimanger! Alla som har färgglada kläder i februari borde få medalj! Eller åtminstone lite glada tillrop. ”Vilken vacker sjal!” eller ”Vilken härlig färg din kappa har!”. Häromdagen sa jag till två äldre damer: ”Vad söta ni är!” De blev överlyckligt fnissiga. Man blir aldrig för gammal för att älska komplimanger. Och du kommer att bli glad av att se deras lysande leenden. Win-win.
  9. Ta minst en fin bild varje dag. Sök ljuset. Se de vackra detaljerna i vardagen. Lägg upp på instagram. Du blir glad. Andra blir varma i hjärtat och inspireras att göra likadant. Som ringar på vattnet.
  10. Sänk kraven. När så många är sjuka på jobbet och i skolan, eller rentav hemma kan ingen vara på topp. I februari räcker good-enough väldigt långt. Highfiva dig själv, ofta.