Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Hillevi Wahl, Lykke Bild: Hillevi Wahl

Sluta tryck på snooze

Publicerat: 2016-05-02   |  Hillevi Wahl
I veckan höll jag en föreläsning där jag berättade om femsekundersforskningen. Vi har nämligen bara fem sekunder på oss att gå från impuls till handling när vi kommer på någonting smart eller kul eller livsviktigt. Det är fem oerhört viktiga sekunder. Fem superkraftssekunder. Men de flesta tvekar för länge.
Om vi verkligen vill något så gäller det att våga med en gång, medan vi har den där extrakraften.


Jag skrev en krönika i Metro om det för ett par år sedan och tänkte att mina Vardagspulsläsare måste få veta det här. Här är den:

I sommar har jag hittat tillbaka till min inre åttaåring. Mycket tack vare att jag har varit tillsammans med min egen åttaåring. Han har alltid en trillion idéer om vad vi kan göra. Helst omedelbart.

”Mamma, kan jag sova över hos en kompis, kan han följa med till farfar, kan vi bygga en raket, kan vi göra en film om det, kan vi uppfinna en maskin som snurrar, kan jag få en egen åkgräsklippare?”

”Nej”, säger tråkmamman. ”Nej, nej, nej.”

Men i somras hade vi haft tid och jag har sagt ja. När han har frågat om vi kan cykla några mil till havet så har jag sagt ja direkt. När han ville rymma från familjen och åka ut till landet med buss, då sa jag ja. När han plötsligt ville åka åt motsatta hållet, till ett äventyrsbad, då sa jag ja. Vi höll på att aldrig komma hem igen, för bussarna hade slutat gå – men vilket äventyr det blev! Vilka människor vi mötte!

Vi har byggt och uppfunnit och misslyckats och lyckats och skrattat och det har sovits över och åkts åkgräsklippare - och vi har haft så roligt..

Just detta tänker jag medan jag ser en TED-föreläsning med livsstilscoachen Mel Robbins. Hon säger att en tredjedel av alla amerikaner är otillfredsställda med sina liv. Det är hundra miljoner människor bara där. Vilket oerhört slöseri med mänsklig kraft och idérikedom. För vet ni vad oddsen var att just du och jag skulle födas det här årtiondet i historien, med de här föräldrarna? Svar: 1:400 000 000 000. Du och jag är alltså en på fyrahundra miljarder! Vi har saker vi måste göra!

De flesta av oss får en himla massa riktigt bra idéer varje dag. Viktiga idéer som kan förändra liv och kanske till och med världen. Men de flesta av oss trycker på vår inre snooze-knapp och säger: Inte nu. Kanske sedan.

När vi trycker på den där snooze-knappen, så betyder det att vi dödar hela idén, all kraft och all energi som vi hade att genomföra idén. Som att bli av med de där tio extrakilona, byta jobb, hitta kärleken eller förändra världen. Vi har fem sekunder, säger Mel Robbins. Inom fem sekunder måste vi gå från impuls till handling, skriva ner idén, skicka ett mail till oss själva, kliva upp ur sängen, gå fram till den där människan som ser så intressant ut, fem sekunder! Sedan är det kört.

Act on it! Säger Mel Robbins. Jag tänker omedelbart på alla intressanta människor jag inte har vågat gått fram till. Från och med nu ska jag bara göra det. Act on it! Det får bli mitt nya motto. Jag ska bevara min nyupptäckta inneboende åttaåring och bara göra det. Inget mer snoozande.