Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Jeanette Steijer
Jeanette Steijer

Jeanette Steijer är dietist med expertis inom mat och hälsa. Här bloggar hon om bra mat för dig som vill äta sunt och hålla formen.

Livsstilsförändring Bild: Pixabay.com

Att göra en livsstilssförändring!

Publicerat: 2015-12-09   |  Jeanette Steijer

Vilka kloka ord och inspiration från tisdagens gäst Kitty Svenningsson som på egen hand gått ned 30 kg på 5 månader. Hon hade långsamt gått upp i vikt och vägde som mest 112 kg intill hon en dag bestämde sig att detta gick inte längre. Hon säger bl.a några mycket kloka saker som jag också brukar belysa:

Livsstilsförändring: Ska man lyckas på lång sikt så är det en livsstilsförändring som ska till. Man måste hitta nya vanor, nya tankesätt om mat, nya sätt att välja. Det tar tid och kan låta väldigt stort men man kan faktiskt starta en livsstilsförändring i det små. Man kan välja ut några saker och börja jobba med dem. T.ex att inte ha socker i sitt te, välja 1 frukt varje eftermiddag istället för bullen, fylla halva lunchtallriken med grönsaker varje dag och så vidare.

Hitta ditt sätt: När det gäller maten ( och träningen) så handlar det om att hitta ditt sätt. För vissa passar det att dra ner på kolhydrater och äta mer protein för andra är det mer kolhydrater som gäller men då ofta av den bättre sorten – grovt bröd, fullkornsprodukter och baljväxter. För de flesta gäller dock att grönsaker, magra mejeriprodukter och proteiner är väldigt bra mat att äta mycket av. Hitta det sätt som fungerar för dig och tänk att du ska kunna stå ut att äta på det sättet länge!

Att bestämma sig: ibland måsta man bara bestämma sig helt enkelt – nu gör jag det ta mig sjutton. Nu analyserar jag inte så mycket på hur, när och var nu börjar jag! Jag börjar nu – inte på måndag! Jag kommer att falla i, bli frestad, missa men ”good enough” är bättre än inget alls och inte vara så hård vid sig själv om det blir fel någon gång. Lyft dig själv och klappa dig på axeln över det du gör som är bra. Lyssna inte på det där lilla negativa monstret som sitter på din ena axel och viskar att du inte kan – då blir hen bara större. Lyssna på den andra godingen - den positiva rösten - jag kan! jag är bra! jag ska göra det här!

Lyssna gärna mer när jag gästar ”Träningspodden med Jessica och Lofsan” från den 8/12 där vi pratar lite om detta med vanor, beteende och viktnedgång ungefär 40 minuter in i podden.

Lycka till och må gott!