Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Jeanette Steijer
Jeanette Steijer

Jeanette Steijer är dietist med expertis inom mat och hälsa. Här bloggar hon om bra mat för dig som vill äta sunt och hålla formen.

Make things happen Bild: Pixabay.com

Knepen för förändring!

Publicerat: 2016-03-01   |  Jeanette Steijer

Så inspirerande att se Anette Svensson i måndagens program och höra om hennes livsstilsförändring. Hon har bytt livsstil och kropp till något som förmodligen kommer att ge henne ökad hälsa och trivsel för resten av livet. Byta livsstil… det kan låta ganska stort, jobbigt och besvärligt och det är det nog man ska ändra på allt på en gång! Och där tror jag att en av nycklarna kan ligga till en lyckad förändring av vanor och beteenden. Vi måste ofta dela upp det i lite mindre bitar och ta några saker i taget – ska man sluka en elefant måste man först dela upp den i mindre bitar som man brukar säga.

Sedan måste man förstå och definera vad som är problemet. Ett bra sätt är att börja med en kartläggning av livet just nu. Vad är det egentligen jag behöver ändra på? T.ex ”jag vill gärna börja med att äta nyttigare” blir för flummigt och odefinierat. Sätt dig ner och skriv ner väldigt konkret vad det är du vill ändra – sak för sak.  Är det matvanor du vill ändra på – börja med att föra en matdagbok i några veckor och se dina mönster och hur det egentligen ser ut. Välj sedan ut det som är viktigast för dig och börja där.

Några saker som Anette tar upp i inslaget vill jag gärna lyfta när det gäller att göra förändringar:

Quick-fix

Vi lever i Quickfixens tidevarn – allt går fort och vi ska se resultat med det samma. Vi människor är också skapade således att vi vill gärna ha belöning här och nu. Förändringar tar tid – ge dig själv tiden och var inte för hård om det blir lite fel – se det som en process.

Planering

Ja det krävs att man planerar när man vill ändra på saker – precis som Anette pratade om: att inte bli offer för omständigheterna. Vill man ha koll på vad man äter till lunch och mellanmål på jobbet då krävs det att man planerar för det. Anette lagar lunchmaten för hela veckan och slipper stå i den situationen att vara vrålhungrig och slänga i sig något för att ”jag måste ju ha något att äta”.

Kontinutet

Anette pratade om att ”mala på”. Att helt enkelt vara envis och fortsätta traggla med den där träningen eller matlådan eller vad det nu gäller. Resultaten kommer så småningom om vi bara fokuserar på det vi ska göra och se framstegen istället för att hela tiden tänka att det går för långsamt.  När det gäller träningen så säger hon ”Get that shit done” känn inte efter om du vill/orkar gå till gymmet eller ej – bara gör´t!

Anette berättar i avsnittet att hon hållit på i tre år med detta och vad det ser ut nu hittat en livsstil och kropp hon trivs i! Hon vurmar för styrketräning och kul att hon påpekar att vi behöver faktiskt ta i mer än vad man tro på gymmet för att det ska bli resultat. När man går från styrketräning ska man vara helt slut i musklerna. På med vikterna och kör!

Bra jobbat säger jag! Inspirerande!!