Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Jeanette Steijer
Jeanette Steijer

Jeanette Steijer är dietist med expertis inom mat och hälsa. Här bloggar hon om bra mat för dig som vill äta sunt och hålla formen.

Livsstilsförändring Bild: Pixabay.com

Så gör du en livsstilsförändring!

Publicerat: 2016-01-04   |  Jeanette Steijer

I små steg! Ja, men då blir det ju ingen livsstilsförändring kanske du tänker. Jo, så småningom!

Speciellt så här i början av ett år så är det många av oss som tänker att nu ska jag förändra mitt liv när det gäller mat och träning. Jag ska bara äta "nyttigt" och träna 5 gånger i veckan. Man kastar sig ut i det nya livet med energi och lust (vilket ju inte alls är negativt) men efter ett par veckor så händer något som gör att du inte kan stå emot det där du inte skulle äta eller blir förkyld och kommer inte iväg på träning den veckan. Då dyker gärna en känsla av misslyckande upp och en liten röst som säger: jaha då har du misslyckats igen och då är det ingen idé att fortsätta nu. Jag kan lika gärna frossa vidare idag och sen får jag väl starta på måndag igen..

Känner du igen dig i detta och har hamnat där några gånger? Byt taktik! Tänk på att din livsstilsförändring ska räcka hela livet och inte bara några månader. Den måste få ta lite tid. Här kommer några tips om hur du kan göra:

  • Sätt dig ner och skriv upp de saker du tänker att du skull vilja ändra på. Var konkret och detaljerad. Skriv inte: Jag ska äta nyttigare utan skriv HUR du ska göra. T.ex: Jag ska äta frukost på vardagen som ska bestå av… Jag ska äta två frukter varje dag…Jag ska laga tillräckligt med mat så att jag kan ha matlåda med nästa dag. Jag ska prova en ny grönsak varje vecka…Jag ska gå till tåget i stället för att ta bussen varje dag..
  • Välj ut några saker i taget att jobba med. Hellre några få saker än en massa på en gång som gör att det blir för svårt att hålla. Har du jätteproblem med att äta frukost men vet att du borde – satsa på den ändringen till att börja med. Hur ska den se ut? Har du det hemma? Kan du börja med en lite tallrik youghurt bara för att komma igång med den vanan? Lagar du aldrig mat hemma men skulle vilja göra det mer – börja med 2 gånger i veckan och vad behövs för att du ska komma igång med det? Basvaror som saknas? när ska du handla? Recept? Känn efter så att du tycker den vanan satt sig bra innan du börjar med nästa.
  • Fokusera på att lägga till bra vanor istället för en massa saker du INTE ska göra. Låt de där sakerna du inte ”borde” göra/äta finnas där men inte så ofta och så mycket. Låt de nya vanorna långsamt fylla upp i hur du äter eller hur mycket du rör på dig.
  • Sätt små nära mål: När jag gjort så här en månad så ska jag unna mig själv... nya träningskläder? Bio? Massage? Stärk dig med peppande tankar till dig själv: Jag är så himla bra som gör detta, se vad bra det går. Säg det även högt! Säg det till en vän!

Läs gärna roliga Hillevi Wahl´s inlägg om Så får du ett bättre 2016# 7: Damage control  eller kloka Marias inlägg om  Ladda nya året med bra matvanor. För mer inspiration om detta mitt tidigare inlägg om livsstilsförändring.

Lycka till!