Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Jeanette Steijer
Jeanette Steijer

Jeanette Steijer är dietist med expertis inom mat och hälsa. Här bloggar hon om bra mat för dig som vill äta sunt och hålla formen.

antioxidanter Bild: Pixabay.com

Sanningen om antioxidanter

Publicerat: 2016-03-29   |  Jeanette Steijer

Varför behövs antioxidanter?

Om vi börjar med att titta på vad som händer inne i kroppen. Att vi behöver syre för att överleva vet nog alla men när syret omsätts i kroppen så bildas något som heter fria radikaler. Fria radikaler kan ha skadande verkan på kroppen – man kan säga att den bildar ”stress” i kroppen.  Man har sett att dessa har ett finger med i spelet när det gäller utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och benskörhet. Mängden fria radikaler kan också öka när kroppen utsätts för stress, till exempel vid sjukdom men även hårt fysiskt arbete. Så de fria radikalerna är förmodligen inte bara av ondo utan är en del av kroppens egna komplicerade immunsystem. Det är komplext, man vet inte allt och forskning pågår fortfarande.

Nu är det ändå så finurligt att det finns ämnen i maten som på olika sätt ingår i kroppens mekanismer för att ta hand om överskottet av fria radikaler. Dessa ämnen kallas…ja du gissade rätt: antioxidanter.

De vill man ju äta massor av - var hittar vi dem?

De bästa och rikaste källorna till antioxidanter hittar vi i de kraftigast färgade frukterna, bären och grönsakerna. T.ex plommon, blåbär, rödkål är mycket bra källor till antioxidanter. Även kiwi, alla sorters lök, apelsin och granatäpple är rika på antioxidanter. Flera vitaminer och mineraler fungerar som antioxidanter t.ex selen, vitamin C och E. Sedan innehåller maten så kallade bioaktiva ämnen som fungerar som antioxidanter och även de hittar vi i grönsaker och frukter men även t.ex kaffe och vin. Återigen så vet vi inte allt - man vet inte helt säkert om vissa hälsoffekter som kopplas till t.ex kaffe eller vin har att göra med deras antioxidativa egenskaper.

Lättast är väl bara att ta ett tillskott som ger massa antioxidanter?

Ja om det bara var så enkelt! Det som vi måste förstå är att det är de hela livsmedlen med sina kombinationer av tusentals olika ämnen och antioxidanter som ger upphov till den positiva effekten. Vi vet idag att tillskott inte kan ersätta bra näringsrik mat. Vi kan inte bara äta tillskott och tro att vi får samma effekt.

Hur ska jag äta då?

Ja tänk, då hamnar vi återigen i det gamla goda rådet: ät varierat och ät tillräckligt mycket vegetabilier. I stället för att uteslutande välja livsmedel som innehåller många antioxidanter, bör du fokusera på livsmedel som stärker ditt eget antioxidativa system. Det är fortfarande frukt, bär och grönsaker av alla de slag. Det verkar som om det är samma livsmedel som förebygger sjukdom och för tidigt åldrande, oavsett om det beror på antioxidanter, mindre mättat fett, kostfibrer, vitaminer eller något annat. Så minst 2-3 stora nävar blandade grönsaker och 1-2 frukter eller portion bär varje dag! Häpp!

Läs mer här om vilka bär du kan satsa på när du ska variera och berika din kost :-)

Må gott!