Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Jeanette Steijer
Jeanette Steijer

Jeanette Steijer är dietist med expertis inom mat och hälsa. Här bloggar hon om bra mat för dig som vill äta sunt och hålla formen.

Goda grönsaker Bild: Arla.se

Varför ska vi äta varierat?

Publicerat: 2016-03-14   |  Jeanette Steijer
Kategori: Hälsa

Det här med at vi ska äta varierat som man alltid hör – varför är det så viktigt? Jo, det är så finurligt att maten vi äter innehåller så många olika saker som vi behöver få i oss för att kroppen ska fungera optimalt. Nu är det tyvärr (eller som tur är) så att det finns inget enda livsmedel som innehåller allt det vi behöver. Det är den samlade mängden som ger resultatet kan man säga. Vi vet faktiskt inte hur alla små komponenter i maten samverkar i kroppen – men vi vet ATT de gör det. Vad är varierat då? Ja, till exempel att:

  • Inte äta samma bröd varje dag: att växla mellan grovt, mörkt, ljust, hårt, surdeg, med frön, utan frön.
  • Inte samma pålägg men prova makrill, tomat, rökt kalkon, cottage cheese, avokado, ägg, äpple, rökt lax, olika ostar, kaviar, leverpastej, paprika,osv
  • Inte samma grönsaker – Vi har en tendens att gå till samma hylla i grönsaksdisken. Här kan listan bli lång men det finns så himla mycket att prova! Jag utmanar dig att prova följande: mangold, fänkål, Haricot verts, röda linser, grönkål, jordärtskocka, palsternacka, gulbeta och savoykål.
  • Inte alltid pasta men ris i alla varianter, potatis, quiona, matvete, sötpotatis, mathavre, matkorn, rotfrukter, bönor av alla de slag, gröna linser, röda linser, svarta linser osv..
  • Inte alltid fiskpinnar :-) men lax, torskrygg, rödspätta, sej, makrill, tonfisk, musslor, räkor, sill. Tänk att det finns så många sätt att äta fisk på: kokt, stekt, ugnsstekt, gravad, rökt, marinerad, rå, som burgare, som pålägg, osv.

Bara några exempel hur vi ibland lätt fastnar i att välja samma saker. Sen behöver man inte variera sig varje dag i veckan. Man kan absolut koka en stor portion potatis till middag och nästa dag göra stekt potatis och nästa potatisplättar. Laxen vi åt till middag igår kan absolut användas i soppan dagen efter och till lunchlådan nästa dag. Vi ska mer tänka över tiden och har vi samma livsmedel några dagar så är det inga problem.

Det är ingen fara om man inte varje dag får en helt korrekt sammansatt kost utan man kan tänka lite i större tidsperspektiv. Har jag denna vecka ätit fisk 2-3 gånger? Har jag över veckan fått i mig mer eller mindre 500 gr frukt och grönt om dagen (de har de färreste tyvärr), hur mycket protein har jag fått i mig denna vecka? Hur mycket mjölkprodukter? Vi behöver inte heller tänka att vi varje dag ska ha ”lagad” mat till middag. Man kan absolut äta en frukost till middag en dag om det passar. Det finns t.o.m ett ord för det - en så kallad "breakfast for dinner – brinner." Läs mer om det här i tidigare inlägg

En annan aspekt på att äta varierat är att ibland så visar det sig att maten vi äter innehåller saker som är skadliga för oss. Jag tänker då t.ex på larmet om ris och arsenik som kom i höstas. Det visade sig efter Livsmedelsverkets analyser att innehållet av arsenik i ris och risprodukter var högt. Halterna är inte så höga att de innebär akuta risker, men arsenik är ett ämne som man såklart ska försöka att få i sig så lite som möjligt av. Där konkluderade man återigen att den som äter varierat och väljer olika sorters mat och märken minskar risken för att få i sig för mycket av något enskilt ämne. Att äta ris och risprodukter några gånger i veckan som är det vanliga i Sverige är ingen risk för hälsan.

Även kött-larmet som kom i höstas belyser detta. Både källan och antalet studier talar för att detta är något som vi måste ta på allvar. Det här är första gången som Världshälsoorganisationen WHO listar livsmedel som cancerframkallande. WHO slår fast att processat kött, det vill säga charkuteriprodukter som korv, skinka, bacon, kött på burk och pastej, orsakar cancer.

Sedan flera år tillbaka rekommenderar den internationella cancerforskningsfonden (WCRF) att inte äta mer än 500 gram rött kött i veckan. Så även när det gäller obearbetat kött så kan man fundera lite över hur mycket man äter och om man kan dra ner. Vår köttkonsumtion har ökat med 70 procent sedan 1960. Det är mycket. Vill man hålla sig till 500 gram kött i veckan kan man lämpligen fördela på ca 3-4 måltider på en vecka. Då blir det massa plats till andra det som som vi i Sverige generellt behöver äta mer av – fisk och grönsaker!

 Må gott!