Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm vardagspuls blogg
Leila Söderholm

Leila Söderholm är hälsoinspiratör och personlig tränare. Här bjuder hon på sina bästa knep för att få in träning i vardagen.

simteknik Bild: Moa Alexandersson

Vill du förbättra din simteknik?

Publicerat: 2016-06-02   |  Leila Söderholm / Moa Alexandersson
Hej på er!

Nu när det är så himla skönt väder ute är jag kanske inte ensam om att vilja svalka ner mig i en pool? Då kanske man vill dra ett simpass, två flugor i en smäll, eftersom utomhusbassängerna har öppnat upp! Eftersom jag själv inte simmar så ofta frågade jag min kollega Moa som är gammal simmare om hennes topp tips för oss som vill få effektivare simpass.

Låt oss höra vad hon har att säga!

 

Jag heter Moa och har simmat sedan jag var 6 år och har tävlat mellan 9 års ålder till att jag var 18 och jag var tvungen att välja mellan skolan eller simningen. Jag tycker givetvis att simning är den absolut bästa träningsformen och vill förmedla min kärlek till simningen, dels genom att förklara varför jag gillar det så mycket men även ge knep som kan göra simningen mycket roligare! Nu kör vi.
Simningen blir lite som terapi för mig, för när jag simmar hinner jag inte tänka på något annat än vad som händer i bassängen. Jag räknar antal längder, hur många armtag jag tar per längd och hur många armtag jag ska ta innan jag ska andas igen. Det finns inte plats för att tänka på jobbet eller plugget eller andra saker som kan kännas stressiga i vardagen. Det enda som snurrar runt är olika siffror och det enda jag hör är vattnet som brusar runt öronen. Det är därför jag älskar simning.

 

Nu kommer mina tips för att det ska bli en liten utmaning i bassängen! 
Till er som simmar bröstsim:

1. Tänk på att spänna magen, då sjunker inte kroppen och vattenmotståndet blir mindre. Du orkar simma längre och simningen blir effektivare.

2. Spänn inte handflatorna!

                 

    Om handen är som på första bilden sipprar allt vatten genom handen och du kommer ingenstans. Samtidigt som när handen är likt bild 2 skapar du jättemycket onödigt vattenmotstånd och du blir trött.

                               

    Men om handen är likt den sista bilden så ”greppar” du vattnet bra. Lite vatten sipprar igenom och lite stannar kvar i handflatan vilket gör att du kan ”dra” dig fram i vattnet.
    Det är dock viktigt att du inte låter fingrarna inte fladdrar omkring utan är fasta.

3. Var inte rädd för att doppa hakan i vattnet, försök att inte spänna nacken utan låt hakan vila naturligt på vattenytan. Detta gör att du dels inte blir så trött i nacken, men även rakare i kroppen. Denna punkt hör alltså lite ihop med punkt ett då detta hjälper dig att hålla en diagonal hållning i vattnet och simningen blir effektivare och enklare.

Till er som simmar crawl (eller frisim som jag kallar det):

1. Det är jätteviktigt att greppa vattnet för att utveckla sin simning. Jag brukar säga att man kan jämföra simning med att klättra upp för en klättervägg. Tänk dig att du tar tag i en klump på väggen och sedan drar dig upp för att greppa en nu klump med andra handen. Den första handen är ju då kvar på exakt samma klump som du greppade för någon sekund sedan, eller hur? Exakt så är det med simning, där man sätter ner armtaget är på exakt samma ställe i slutet av armtaget - man har bara dragit sig fram i vattnet. 

2.Det berömda S:et. När du drar handen i vattnet tänk dig att du att handen ska åka som i ett S. Detta gör att man greppar vattnet bättre än om man bara drar igenom handen rakt igenom som ett rakt sträck. Vad gäller hur handen ska vara kan ni titta på punkt två för bröstsim!

3. Försök ta så långa armtag som möjligt för att varje armtag ska bli så effektivt som möjligt. När handen bryter vattenytan ska den möta ytan så smidigt som möjligt. 

               

    • Om handen är som bild 1 så gör du dig själv en otjänst genom att du tappar all energi du får från farten som du får upp när armen är över ytan.
    • Om handen är som bild 2 glider du enkelt genom vattenytan och du maximalt med energi från farten som du får när armen är över ytan.

Sammanfattningsvis handlar simning att ta sig fram med minsta möjliga energipåfrestning, allt handlar om att greppa vattnet och att vara så smidig som möjligt i vattnet så man minimerar vattenmotståndet så mycket som möjligt.

Tänk också på att värma upp axlarna ordentligt genom att veva dem några minuter innan du hoppar ner i bassängen! Axlarna är simmarnas bästa vän!

Simma lugnt!