Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Barnmat Bild: Annika Strömberg

Är din barnmat en sockerfälla?

Publicerat: 2016-01-21   |  Mamma-bloggen

Jag bryter mina tips-för-2016-inlägg med att kommentera en artikel i dagens Svenska Dagbladet. Den är nämligen mycket förvirrande. Svenskans artiklar brukar citeras i många andra tidningar runt om i landet och jag skulle verkligen önska att de satsade lite mer på att få det rätt. De kommenterar ett nytt EU-förslag kring barnmat och har kompletterat med ”Experternas råd: sex vanliga sockerfällor för barn” där en tandläkare och en dietist sägs ha bistått med expertis. Tyvärr är sockerfällor för tänderna inte alls detsamma som sockerfällor ur näringssynpunkt och det är här det blir riktigt rörigt.

 

Sockerfällor för tänderna är sega kolor som fastnar i tänderna, att sippa på läsk eller snacksa ur stora godispåsar eller kexpaket framför datorn halva dagen (eller natten för den delen). Eller för den delen knäckebröd eller frukt om man småäter det hela tiden, men snacks och godis är sämre. Det handlar mer om hur ofta man äter, inte hur mycket man äter. För bebisar och småbarn är det klämpåsar, rån och majskrokar som småäts av eller välling och söta drycker i nappflaska som barnen får småsnutta på. Tänderna behöver vila och återhämtning! 2 timmar mellan att något stoppas i munnen är bra även för bebisar.

 

Ren mjölk är undantaget! Laktos, som är den enda sockerarten i både bröstmjölk och komjölk, bryts nämligen inte ned i munnen (som Svenskan felaktigt skriver) utan först i tarmen. Bakterierna i munnen, de som ger karies, har därför svårt att utnyttja laktos för att växa till. Sackaros (vitt socker) är det som är sämst för tänderna, men även glukos, fruktos och stärkelserika produkter (som rån och majskrokar) kan bli mat för bakterierna. Och de behöver inga stora mängder, några korn socker eller en pyttebit rån är mycket för bakterier! Vill du grotta ner dig i karies så hittade jag en bra artikel på svenska här.

 

Ur näringssynpunkt är sockerfällor sådant som ger mycket energi men lite näring. Godis och läsk är väl typexempel – de ger bara energi och inga näringsämnen alls. Själv är jag mer förlåtande till socker i bröd, flingor eller fruktyoghurt. Då får man i sig nyttigheterna men också en god produkt som faktiskt blir uppäten. Sen kan det ju finnas gränser. Flingor behöver inte innehålla 30% tillsatt socker och fruktyoghurt till frukost behöver inte innehålla 12% tillsatt socker. Men sötade flingor i en naturell yoghurt eller en lättsockrad fruktyoghurt med en nyttig müsli – det tycker jag är en utmärkt kombination. Barnet ska bli mätt och hålla sig mätt i minst 2 timmar till nästa matintag.

 

Fruktpuré skriver Svenskan, kan vara ett bra mellanmål men ”även fruktsocker fräter ju på tänderna. Så snart barnet fått tänder är opuréad frukt bäst”. Nej, fruktsocker i sig fräter inte på tänderna. Däremot bildar bakterierna syror när de får socker och det i sin tur är dåligt för emaljen. Men fruktsocker (glukos, fruktos och sackaros i olika proportioner) finns ju även i den opuréade frukten. Det blir alltså ingen större skillnad för tänderna. Näringsmässigt är det dock en viss skillnad. Fruktpuréer har sällan rent socker tillsatt men de innehåller ofta mycket äppeljuice och/eller druvjuice som i princip är en ren sockerlösning. De är alltså ibland sötare än om barnet får frukten direkt. Det är bra att även små barn får lära sig att allt de äter inte är supersött. Banan, äpple, päron, kiwi och andra mjuka frukter går ju också att skrapa direkt med en sked och ge redan till en liten bebis. De färdiga fruktpuréerna är behändiga (kladdfria) men använd dem när de behövs.

 

Mina bästa råd är:

1. Ge din bebis eller ditt lilla barn mat på regelbundna tider, med tydliga intervall mellan. Bröstmjölk undantaget.

2. Låt bli att ständigt mata i dem rån, majskrokar, fruktpuréer eller olika drycker.

3. Blanda olika typer av mat över dygnet så att barnet får prova många olika smaker och inte bara sött.

 

Det är inte viktigt att varje sak barnet äter ska innehålla mindre än 10 energiprocent tillsatt socker (WHOs och Livsmedelsverkets rekommendation för alla över 2 år) utan det räknas på hela dagens kost. Små barn kan också behöva en mer energirik kost än vuxna så följ rådet att blanda olika mat - egenlagad, färsk frukt och från olika varumärken - så blir troligen summan bra utan att du funderar så mycket.