Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Första portionen gröt Bild: Annika Strömberg

Bästa sättet att introducera gluten till din bebis

Publicerat: 2015-12-14   |  Mamma-bloggen

På nätet finns det många olika idéer om hur man ska börja med gluten till sin bebis, en del bra idéer och en del mindre bra. Eller, snarare börja med mat som innehåller gluten. Man äter ju inte glutenet i sig utan vete, råg eller korn som innehåller gluten.

 

Livsmedelsverket rekommenderar att man börjar med gluten efter 4 månaders ålder men före 6 månaders ålder, helst samtidigt som man ammar. Samtidigt finns det forskning som visar att det inte gör någon skillnad om man börjar vid 4 eller 6 månader för hur många som blir glutenintoleranta ens hos barn med hög risk (t ex glutenintoleranta föräldrar). Det finns också en annan studie som visar att det inte gör någon skillnad att börja vid 12 månader heller. På Celiakiförbundets hemsida skriver en forskare att dagens kostråd ändå är den bästa tillgängliga kunskapen idag och att andelen barn som blir glutenintoleranta har gått ner sen detta rådet började gälla. Tyvärr hjälper det kanske inte högriskbarnen, men för oss andra funkar det förhoppningsvis bra.

 

Hur ska man då göra för att följa rekommendationerna?

Ja, nr 1 är att vänta med mat med gluten tills barnet är 4 månader. Om det är något som forskarna verkar eniga om så är det att det inte är bra att börja tidigare. Fördelen med att inte vänta till efter 6 månader är att man då troligen måste öka mängden mycket snabbare för att bebisen inte är nöjd med bara bröstmjölk längre. Nr 2 är att börja med något som innehåller väldigt lite gluten och sen långsamt öka mängden.

 

Det jag däremot tycker är lite märkligt är att Livsmedelsverket rekommenderar att bebisarna får munsbitar av vitt bröd eller smörgåsrån. Både vitt bröd och smörgåsrån är baserade på vetemjöl och innehåller mycket gluten. Ska barnet få börja med en riktigt liten mängd gluten är det i princip en pytteliten brödsmula eller en liten bit smörgåsrån. Och hur kul är det att få?

 

Det tredje de rekommenderar är en liten sked gröt. Det är lättare, särskilt barngröt som ju är specialanpassad för bebisar och har en anpassad mängd gluten. Själv valde jag en mild havregröt som innehåller lite vetemjöl.

 

Följ inte recepten på förpackningen – då blir det mycket gröt att kasta! Värm istället lite vatten och droppa det ner i en tesked grötpulver och rör om tills du fått en lagom grötig konsistens. Jag började som med de andra smakproverna med att ge knappt en babysked första dagen. Skillnaden mot allt annat han har smakat var att i princip allt gick ner! Gröt är gott helt enkelt!

 

Nu kommer han att få gröt varje dag. Jag kommer att långsamt öka mängen så att han efter 3-4 veckor kan äta en liten portion  (av 2 msk pulver). Först därefter kommer han att få bröd eller rån.