Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Babysäng Bild: Annika Strömberg

Mammas sömn vs helamning i 6 månader

Publicerat: 2016-01-12   |  Mamma-bloggen

Det är ju inget direkt unikt, att nyblivna mammor får för lite sömn, men var går smärtgränsen? När ska man som mamma säga ifrån att Nu måste jag få sova och aktivt försöka hitta lösningar på problemet? Det finns många krav i samhället på hur mammor ska vara och självuppoffrande är väl bara förnamnet. Till slut kommer man ändå till en punkt där det inte går ihop längre.  När kroppen säger ifrån att den inte fungerar längre om det inte blir någon ändring. När man inte längre är en bra mamma pga sömnbrist.

 

Själv har jag i flera månader nu sovit max en till två timmar i sträck, ofta i ännu kortare intervall. Och det är förstås alldeles alldeles för lite. Jag är konstant trött, vilket också gör mig både irriterad och småkorkad. Det där med ”amningshjärna”, börjar jag tro, är en ren sömnbrist. För ingen blir smart av att inte sova alldeles oavsett amningen!

 

Just småkorkad kände jag mig när jag pratade med en annan mamma som berättade att hon gett sin son gröt på kvällen ”sen har jag fått sova hela natten”. Ah, den tanken hade jag ju för en månad sedan avseende tillägg, men sedan föll den bort i det grå decembertöcknet. Men okej, tänkte jag, jag skippar mitt börja-långsamt-med-mat-upplägg och ökar snabbt upp till en portion gröt på kvällen.

 

Ofta får man tipset om att försöka sova på dagen när bebisen sover, men det är svårt när det är andra barnet. Visst har jag gått och lagt mig ibland, men så mycket sömn blir det oftast inte. Mitt i vintern är ju valet också att knappt hinna ut när det är ljust om man ska sova på dagen och det känns också viktigt. Inte minst med tanke på det äldre barnet.

 

Tyvärr gjorde inte ens en hel portion gröt på kvällen någon större skillnad. Så efter helgerna började jag ge extra mat till lunch (barnmatsburk) och försöker hålla honom mer aktiv på dagen, t ex får han inte sova mer än 2 timmar på eftermiddagen. Jag har också ökat upp till 1,5 portion gröt på kvällen och ammat precis före nattning. Och nu kanske jag ser en ljusning. Ett par nätter har det första sömnintervallet blivit uppåt 4 timmar långt. Fantastiskt! Det gäller att jag kastar mig i sängen bara, hur trevligt det än är att få några lugna timmar för sig själv när båda barnen sover. God natt!