Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Frukt- och gröntfat Bild: Annika Strömberg

Tips 4 för ett sundare mammaliv: Öka på frukt- och gröntransonen

Publicerat: 2016-01-24   |  Mamma-bloggen

Jag har svårt att förstå den svenska standardsalladen med isbergssallad och några små gurk- och tomatbitar. Tomaterna är bra, men det andra – 98% vatten? Det finns ju så mycket goda grönsaker, varför får inte de komma fram? Grönsaker som dessutom också innehåller betydligt mer nyttigheter, som alla kålsorter, broccoli, spenat, morötter och paprika. Och varför får man inte alltid grönsaker till maten, på alla restauranger? Det är för mig en gåta!

 

Till min man har jag sagt att det behövs en varm och en kall grönsak till varje måltid. Jag tycker att det är en enkel tumregel, men det varierar förstås hemma hos oss också. Ibland blir det en grönsak och ibland flera kalla. Jag gillar att ha mycket grönsaker i grytor, men min dotter äter inte ”blandade saker” och lök är i princip oätligt enligt henne. Jag brukar lösa det genom att ta lite av grönsakerna vid sidan om och servera till henne kalla och bara fiska upp köttet ur grytorna. Funkar inte det får hon andra grönsaker. Jag har gärna en radda varianter i frysen som funkar + den älskade vitkålen och morötterna i kylen.

 

För mig är det inte svårt att få i mig rejält med grönsaker när jag äter riktig, lagad mat hemma. Då har jag gärna grönsaker både i maten och någon grönsak till. När det blir snabblösningar som mackor, fil och müsli eller mina muggkakor blir det oftare frukt eller bär till. Det behöver inte vara fel, men det blir ofta lite mindre mängd och generellt är grönsaker nyttigare än frukt.

 

Ska jag ge ett riktigt grönsakstips så är det att bestämma vilka grönsaker du ska ha till middag först och sen komponera måltiden utifrån det. Ska det vara någon kolhydratkälla till; potatis, pasta, ris, mathavre? Behövs det någon sås? Ska det vara kött, kyckling eller fisk till eller en helt vegetarisk rätt?

 

Genom att äta rejält med grönsaker och frukt varje dag, tillsammans med goda matvanor i övrigt med fullkorn och mjölkprodukter varje dag och fisk några gånger i veckan, så behöver man generellt inga kosttillskott. Undantaget kan vara folsyra om man har tänkt att skaffa barn snart igen.

 

Imorgon kommer tips nummer 5: Ät mer bönor!