Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Tina Löfström
Tina Löfström

Här bloggar Tina Löfström om de senaste rönen inom lyckforskning och personlig utveckling – hur dina tankesätt kan påverka hur du mår.

lyssna Bild: Pixabay

Tinas Lyckoskola: Lyssna som ett proffs

Publicerat: 2016-05-23   |  Tina Löfström

Välkommen till Tinas Lyckoskola del 15:

Jag satt på ett möte med en VD för ett stort bolag. Han var snygg i dyr kostym, bakåtkammat hår och skor som blänkte så mycket att jag kunnat spegla mig i dem. När vi satt där i vårt möte så berättade han om när han seglat, när han vunnit racingtävlingar och hur han gjort för att driva företaget framåt på ett framgångsrikt sätt. Mycket spännande och jag lyssnade fascinerat med stora öron. Efter ett tag upptäckte jag dock att varje gång jag flikade in och skulle säga någonting, så blev jag snabbt avbruten. Han ”stal” mina samtalsämnen och började berätta om en egen historia på ämnet istället för att lyssna färdigt på mig. Detta eskalerade under hela timmen och när mötet väl var över, så tog han mig i hand och sa med varm blick: ”Vilket härligt möte! Det var så intressant att prata med dig!”. Jag, däremot, gick därifrån med en känsla av att ha blivit överkörd av en truck. Jag var oerhört irriterad och kände mig nästintill förolämpad efter att knappt ha fått yppa ett ord under mötet.

Efter att den initiala irritationen lagt sig, så började jag att fundera på vad han hade menat när han sa att ”det var intressant att prata med mig”. Surt tänkte jag att ”Vi pratade ju inte alls! HAN pratade”. Men så slog det mig: Anledningen till att jag hade gjort ett så starkt intryck var inte för att jag pratat. Det var att jag hade lyssnat.

Vi spenderar ungefär 70% av vår vakna tid på att kommunicera med andra människor, varav cirka hälften är lyssnande. Men gång på gång möter jag människor som alltid pratar, men aldrig tycks lyssna på riktigt. Det har fått mig att fundera på om det här med lyssnande är så enkelt egentligen? Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att lyssnande är en konst. Lyssnande handlar inte bara om att HÖRA vad den andra personen säger. Det är så mycket mer än så.

Att lyssna på riktigt hjälper oss oerhört mycket i vardagen. Det hjälper oss att verkligen lära känna människor på djupet, att skapa starka relationer och att bygga tillit. Det gör att andra tycker om oss, öppnar upp sig och att känner sig värdefulla och viktiga.

Om du vill bli bättre på att lyssna så kommer här 4 enkla knep som gör dig till en mästerlyssnare:

  1. Bekräfta.
    En enkel sak som vi ofta glömmer när vi lyssnar är att visa att vi verkligen är med i samtalet. Vi sitter där med stenansikten och hör alldeles utmärkt – men det vet ju inte den vi pratar med! Därför är det bra att verkligen visa att vi lyssnar. Nicka, hmm:a, följ personens ansiktsuttryck (le när de ler, rynka ögonbrynen när de gör det) och se personen i ögonen. Gör detta hela tiden. Nickandet är verkligen ett särskilt bra sätt att visa att vi lyssnar. Om du sitter i en grupp med människor och en pratar, så kan jag nästintill lova dig att personen som pratar snart bara kommer att titta på dig, enbart för att du bekräftar denne med nickningarna. Testa! Varför, är inte så svårt att förstå: Tänk dig själv när du pratar med någon, utan att den rör en min. Inte så kul, eller hur? När vi glömmer att bekräfta varandra så känns det som att ingen lyssnar.
  2. Närvara.
    Ofta när vi sitter i samtal med någon, så är vi så upptagna med att fundera ut vad vi själva ska säga eller andra tankar, såatt vi glömmer att lyssna ordentligt. Detta märks! Ta bort dina egna tankar när du lyssnar och se till att vara närvarande. Du kommer att komma på fantastiska saker att säga när du verkligen lyssnar, för då kommer frågor, tankar och egna insikter av sig själva. Samtalet kommer att bli djupare och mer förtroligt och ni lär känna varandra på ett mycket djupare plan än om båda sitter och halvlyssnar i jakten på egna, smarta saker att säga.
  3. Aktivera.
    Var aktiv i samtalet. Ställ följdfrågor och upprepa vad personen sagt (med egna ord). Visa att du verkligen har lyssnat genom att fråga kring något personen sa. Om någon berättar om att de handlat mat på vägen till kontoret, så fråga vad de handlade. När de berättar att de handlade mjölk, säg ”Jaha, du köpte mjölk”. En sån enkel sak kommer med stor sannolikhet göra att personen berättar ännu mer – varför de köpte mjölken, vad de ska ha den till, osv. Ett bra samtal handlar om djup. Djup når man genom att vara nyfiken, visa att man är delaktig och genom att undersöka mer.
  4. En blank canvas.
    När vi lyssnar så pågår en inre dialog av egna tankar inom oss. Om någon säga ”fiska” så kommer du plötsligt att tänka på alla gånger du fiskat. Om någon säger ”Barn” så kommer automatiskt att kategorisera och färga samtalet med dina upplevelser om barn och barnuppfostran. Ett bra lyssnande ser förbi alla egna upplevelser. Det är inte våra upplevelser som spelar roll när vi lyssnar, det är att personen får berätta om SINA upplevelser.

Att verkligen lyssna på någon är en gåva till varandra. Så många människor känner att de aldrig får prata till punkt, att ingen verkligen lyssnar på dem och att de aldrig får berätta färdigt saker. Genom att vara den som lyssnar, ger vi varandra uppmärksamhet, en känsla av värdefullhet och en härlig känsla. En riktigt fin gåva med andra ord.

Många kramar,
Tina Löfström, Lyckoexpert
Följ Tina på facebook!


Tinas Lyckoskola:
Del 1: Fem grundstenar i ett lyckligt liv
Del 2: Relationer
Del 3: Positiva känslor
Del 4: Fysisk träning för oss lyckliga
Del 5: Är du optimist eller pessimist?
Del 6: Negativa känslor och att våga känna
Del 7: När du förminskar din lycka, förminskar du dig själv
Del 8: Hur ditt kroppsspråk påverkar ditt liv
Del 9: Det här styr vårt välbefinnande
Del 10: Meditation – ett mentalt gym för din hjärna
Del 11: Flow
Del 12: Styrkor
Del 13: Kreativitet och lycka
Del 14: När det hemska inträffar