Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Alla har vi dåliga dagar men det finns knep att ta till för att det ska kännas bättre Bild: Mostphotos

10 bra saker att göra om du har en riktigt dålig dag

Hillevi Wahl om knepen som får dig på lite bättre humör

Säg den som aldrig haft en dålig dag. Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl listar knepen som får en deppig dag att kännas bättre.

Publicerad 2017-12-12 | Hillevi Wahl

Alla har dåliga dagar ibland. Jag också. Rena skitdagar, om vi ska vara helt ärliga. Det ingår liksom i livet. Och nu, när det är den mörkaste och kallaste årstiden så kan det vara extra kämpigt. Då är det skönt att veta att det finns fix och tricks som verkligen funkar för att få oss på åtminstone lite bättre humör. Här är en lista jag har gjort med mina bästa tips.

  1. Drick något varmt. ”I´ll put the kettle on”, säger engelsmännen så fort något kör ihop sig. Och det gör de helt rätt i. En forskningsstudie visar att varma drycker, såsom te, kaffe eller varm choklad även skapar en varm inre känsla.
  2. Mys med hunden eller katten. Husdjur gillar oss precis som vi är, vi behöver inte se ut på ett visst sätt eller prestera. Även om vi har en dålig dag älskar de oss likafullt. Det är vackert. Att gosa med husdjur frigör dessutom må-bra-hormoner som oxytocin, serotonin och prolactin.
  3. Läs positiva citat. När vi känner oss lite nere är det skönt att veta att andra har känt likadant. Hitta gärna ett instagramkonto som får dig att må lite bättre. Mitt favoritkonto heter Sweatpants and coffee.
  4. Gå ut! Jag vet att det låter kämpigt, när vi kanske bara vill dra täcket över oss och ligga och titta på Netflix hela dagen. Men bara tjugo minuter ute i naturen eller en promenad i en skogsdunge får oss att må bättre. Passa gärna på att lyssna på naturens ljud så mår du ännu bättre. Ett fågelkvitter eller vattenskvalp gör stor skillnad.
  5. Skriv i en Bra-bok. Det här tipset har jag fått från Mia Törnblom. Att skriva ner några saker som man har gjort under dagen som trots allt har varit bra, bygger självkänsla. Det har hjälpt många att må lite bättre med sig själv.
  6. Rensa i röran. Ta bort alla de där kläderna som gör dig missnöjd. Felköpen, jeansen som inte passar, kläder som sitter dåligt. Ut med dem bara! Likadant med barnens kläder. Och saker du aldrig använder i köket. Släng, eller ge bort! Genom att rensa ut skapar vi utrymme för nya saker i vårt liv, som gör oss gladare.
  7. Hjälp någon. När jag har mina allra värsta ”fuldagar” går jag aktivt ut och letar upp någon jag kan hjälpa. Det kan handla om att skotta fram en bil i snön eller lyfta upp en barnvagn eller bära någons tunga matkassar. Det gör att jag mår lite bättre och den jag hjälpte blev lite gladare – vilket smittade av sig på mig. Allting smittar, som bekant.
  8. Läs en god bok. På bara sex minuters bokläsning stressar vi ner – och det finns så många makalöst fascinerande människoöden vi kan förlora oss i. Både de påhittade och de verkliga. Välj en favorit, njut och glöm den ibland rätt trista vardagen.
  9. Rör på dig. Om du orkar, gå till gymmet, eller spring, ta en långpromenad, cykla, simma, åk ut en sväng med skidorna eller ta ett danspass med glad musik. All form av fysisk aktivitet får oss att må lite bättre. Det är sen gammalt.
  10. Ta en tupplur. Du blir inte bara mer avstressad av en tupplur, du skärper också din kognitiva förmåga och sötsuget minskar. Bara en sån sak!