Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Christina Stielli Bild: Privat

10 tips för en stressfri vardag

Författaren och föreläsaren Christina Stiellis bästa råd

Stress är inte farligt. Det är stress utan återhämtning som är farligt. Det menar författaren och föreläsaren Christina Stielli. Här delar hon med sig av sina 8 bästa tips för att minska stressen.

Publicerad 2018-06-26 | Christina Stielli

Många menar att de ska återhämta sig på semestern eller till helgen men återhämtning behöver ske oftare för den som har ett stresspåslag flera dagar i veckan. Vi fungerar inte så att vi kan ”spara” återhämtningen till senare. Den behöver läggas in regelbundet.

Stress är när jag tror, inser eller förstår att mina resurser inte räcker till för de krav jag har. Antingen har jag krav från omgivningen eller, som det är oftast, krav från mig själv. Om jag till exempel anser att man ska ha städat inför varje helg (mina krav på mig själv) men ser att jag inte hinner med det eftersom timmarna går åt till att skjutsa barn till simskolan så kommer jag att bli stressad eftersom resurserna (timmarna) inte räcker till för kraven.

Vi behöver börja i rätt ände och det viktigaste vi kanske kan starta med är att sänka ambitionerna i det liv vi har och redan tidigt börja träna på återhämtning. Återhämtning kan vara svårt för många, särskilt de som är högpresterande, då kan det vara bra att börja träna på sådant redan innan man känner sig stressad. Det är ungefär som när vi pratar om fysisk träning, man tränar förebyggande eller inför ett längre lopp t.ex. Det är samma sak här, tränar man återhämtning orkar man mer.

10 tips för en stressfri vardag

  1. Träna återhämtning. Ligg på soffan i 10 minuter. Om man upplever det som svårt är det en rätt tydlig larmsignal att träningen faktiskt är livsviktig. Kan man inte enkelt ligga på soffan i 10 minuter utan att känna sig rastlös så har stressen gått lite för långt. Öka sedan till 20 minuter och gör det två gånger per dag. UTAN mobilen.
  2. Sänk ambition och krav. Det. Går. Inte. Att. Göra. Allt. Man. Vill. I vissa perioder i livet är det omöjligt att göra allt man vill. Jag skulle vilja påstå att det inte går att ha två barn samtidigt som man arbetar heltid båda två OM man inte har någon form av uppbackning som kanske en barnflicka eller morföräldrar men att tro att man kan bolla två heltidsjobb med två barn ... det är att ha för höga ambitioner och krav på sig själv.
  3. Var ledig när du är ledig. Nej, det är inte att vara ledig om man samtidigt är ”tillgänglig” på mobilen. Hjärnan får inte den avkoppling den behöver och du får aldrig ner aktiviteten till det viloläge som behövs. Vi behöver jobba för att bli hållbara och arbetsgivare behöver vara tydliga med hur tillgänglig medarbetarna ska vara under ledig tid för att de ska orka jobba i längden.
  4. Lämna jobbet på vägen hem. Se till att ha en fysisk plats där du lämnar jobbet. Det kan vara ett träd du passerar på vägen till och från jobbet, ett hus, en kulle, en kyrka? När du passerar just den platsen lägger du ner jobbet där, mentalt förstås. När du passerar samma plats dagen därpå på väg till jobbet ”plockar du upp” jobbet och fortsätter. Får du en jobbrelaterat samtal på kvällen hemma ska du kunna säga: ”Tyvärr, jag vet inte, jag lämnade jobbet vid kyrkan på vägen hem idag.”
  5. Räkna timmarna. Vi har 24 timmar på ett dygn. En insikt kan vara att se hur jag fördelar dessa. Vi jobbar kanske 8 timmar, lunch 1 timme, sömn i 7 timmar, vi har kanske restid upp till 2 timmar och sedan måste vi räkna med hemarbete (ingår städa, handla, tvätta, gå på toaletten, hämta och lämna barn etc) på 4 timmar. Med just den här ekvationen har jag 2 timmar kvar. Dessa ska räcka till alla annat jag vill göra. Träning, egen tid, vänner och inte minst – barnens aktiviteter.
  6. Barnen kan ha tråkigt. Jag möter många som har massor av aktiviteter för sina barn i veckorna. En del har två per barn och faktiskt har jag mött en del som har tre aktiviteter per barn. Här vet jag inte vad som har hänt den senaste tiden men det är definitivt någonting som triggar vårt tempo. En aktivitet per barn är fullt tillräckligt om vi själva ska orka och inte bli sjuka och barn KAN ha tråkigt. Någon sa en gång: ”Ur leda föds kreativitet.” Om de kommer och säger att de har tråkigt kan man säga: ”Bra, fortsätt med det en stund till.”
  7. Gör en sak i taget. Måste jag lyssna på ljudbok när jag går i skogen eller kan jag njuta av ljuden i skogen utan ljudbok och lyssna på ljudbok när jag ligger i soffan? Många tror att om vi gör två saker på samma gång är vi mer effektiva. Det kan inte vara en större missuppfattning. Ingen hjärna i världen är gjord för att göra två saker på samma gång. Inte ens kvinnornas hjärnor. Gör en sak i taget för att bli mer hållbar.
  8. Gå ut i naturen. Det kan låta tjatigt men går inte att understryka tillräckligt mycket. Hela kroppen slappnar av i naturen. Idag är många ute i naturen men alltid med någon aktivitet. Visst är det bra och viktigt att röra på sig men att gå ut i naturen och bara vara närvarande är en livsviktig och relativt enkel form av återhämtning. Studier visar att vi sänker blodtrycket och får ett påslag av signalsubstanser som ger oss välmående bara genom att placera fötterna i gräs. Eller hålla om ett träd.
  9. Börja träna återhämtning innan de första varningssignalerna kommer. - Jag sover dåligt, svårt att somna eller kanske jag vaknar tidigt och inte kan somna om? Det är en av de första varningssignalerna som uppstår när stressen håller på att gå överstyr. - Plötsliga utbrott av ilska? Jag kanske slåss med växelspaken och skriker några väl valda svordomar ... eller trasslar ihop en plastpåse när jag ska handla snabbt ... eller inte hittar mitt busskort och blir vansinnigt arg eller kanske jag till och med börjar gråta? Viktig varningssignal. - Magen strular. OBS – nu försöker kroppen berätta något för dig.
  10. En del tappar hår, får sämre hy, man kanske blir orkeslös, känner sig uppgiven, lättirriterad, inte så glad längre ... allt är signaler från en kropp som behöver varva ner. Nu.