Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Tecken på höstdepression kan vara trötthet, minskad lust, sötsug och försämrad koncentrationsförmåga Bild: Johnér

8 tecken på att du kan ha drabbats av höstdepression

Här är tipsen som hjälper!

Den tunna jackan ersätts av något varmare, löven skiftar till varma toner och det är plötsligt legitimt att spendera mer tid inomhus. Det låter väl ändå mysigt? Men det är många svenskar som inte alls håller med, utan påverkas psykiskt negativt när sommar blir till höst.

Publicerad 2016-09-26 | Senast ändrad 2017-09-15 | Alexandra Lönnroth

Höstdepression är en så kallad årstidsbunden depression som lustigt nog förkortas till SAD (seasonal affectiva disorder). Tecken på att man själv har blivit drabbad är att man sover mer än vanligt, utan att känna sig utvilad, samt att suget efter socker och kolhydrater ökar. Annars skiljer sig inte årstidsbunden depression särskilt mycket från andra tillstånd av depression, vars symptom är: nedstämdhet, likgiltighet, koncentrationssvårigheter, svartseende och minskad arbetsförmåga.

Men det finns hopp!

Tack och lov finns det bot att råda för att förebygga höstdepression. Vardagspuls har talat med psykologiprofessorn Torbjörn Åkerstedt för att få guidelines för att klara av höstmörkret.

Strula inte med träningen
Precis som vid vanlig depression är det superbra att röra på sig för att fösa bort dåliga tankar. Vid motion frigörs lyckohormoner som gör oss piggare och gladare. Så strunta i kvällsjobb och andra måsten när det känns tungt, gå ut på en promenad istället.

Vill du läsa mer om hur träning kan påverka psyket? 

Träning är bättre mot depression än medicin

Träning mot stress

Dagsljus

Gå ut och möt dagen, ju tidigare desto bättre. Man vet inte riktigt vad som orsakar årstidsbunden depression. Men man tror att det beror på att vissa människor genom sin genetik, har svårare att ställa om sig när dagarna blir kortare rent ljusmässigt. Vilket medför att halterna av sömnhormonet melatonin är för högt. Lustigt nog hjälper ljus kroppen att hantera mörkret.

Ljusbehandling

Kan vara ett bra sätt att förebygga höstdepression. Det som kan vara bökigt är att man måste komma i kontakt med sjukvården för att få behandling med artificiellt ljus. Och tyvärr erbjuder inte alla sjukhus ljusbehandling.

Ät choklad och slipp (höst)dippen

Kanske det bästa tipset hittills? Ät choklad och bli lycklig! Nej inte riktigt så men nästan. I måttlig mäng kan faktiskt sockret och koffeinet i chokladen göra oss gladare.

Sa någon solsemester?

Ja! Förvisso en kostnadsfråga men för de som har råd kan en semester till solen vara en bra idé för att slippa undan nedstämdhet.

När ska man söka vård?
Har man varit ledsen och nedstämd i minst två veckor och även har andra symptom på depression bör man kontakta en vårdcentral eller psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Samma gäller om man är orolig att någon i sin närhet är drabbad. Då kan man ringa sjukvårdsrådgivningen för att prata om situationen.

Behandling av höstdepression
Förutom de tips som Vardagspuls listat upp gäller samma behandling som vid vanlig depression. Där olika former av terapi, ljusbehandling och antidepressiva läkemedel kan ha en positiv effekt. 

Källor: Vårdguiden, Psykologiguiden, Torbjörn Åkerstedt

Alla våra artiklar om säsongsbunden depression hittar du här

Lider jag av höstdepression?

• Du känner dig ofta nedstämd
• Du har tappat intresset för sådant du vanligtvis tycker om att göra
• Du sover mer men känner dig inte utvilad
• Ditt sug efter kolhydrater och socker har ökat
• Du har koncentrationssvårigheter
• Du orkar inte vara lika social längre och drar dig undan
• Symptomen påverkar dig negativt i ditt arbete eller skola
• Du får dessa symtom ungefär vid samma tidpunkt varje år

Om du känner igen dig i majoriteten av symtomen kan du ha höstdepression.