Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Händer som äter chokladtårta Bild: Pixabay

Du kan bli överviktig av att bära runt på andras känslor

Hillevi Wahl om att vi borde bli mer medvetna om vad vi känner

Är du en av alla som äter istället för att ta tag i känslor som stress, nedstämdhet eller ilska? Hillevi Wahl skriver om att nyckeln är att ta tag i känslorna och ta reda på vad vi egentligen behöver.

Publicerad 2017-02-15 | Hillevi Wahl

Orden i rubriken är inte mina egna utan författaren Maggan Hägglunds. Hon kommer i dagarna ut med boken ”Är du en känsloätare?” (Bonnier Fakta). Ja, vem är inte det, tänkte jag direkt när jag såg titeln. I någon mån är vi väl alla det. Vi äter för att vi är uttråkade, glada, sorgsna. Vi äter för att fira något, av kärlek, av stress och kanske rentav hat. Och det är inte så konstigt. Mat är lugnande. Och livsviktigt. Men vi borde äta mer av hunger, inte för att döva våra känslor. 

Dra ur den mentala sladden

Är du en sådan som bär alla andras problem på dina axlar? Då är det lätt att du tappar bort dig själv. Vår känslobegåvning är en fantastisk gåva – men också svår att hantera när det blir för mycket.
Här gäller det att börja rensa i röran och göra tre saker:
1. Lyssna inåt.
2. Sluta ta hand om allt och alla
3. Dra ur sladden.
(Jo, faktiskt. Ibland måste man dra ur den mentala sladden till somliga människor. Låt sladden landa där den hör hemma – hos den andra personen).

Känslor är superviktiga

Maggan Hägglund är noga med att förklara att Känsloätare inte är någon ny diagnos, bara en beteckning på den som väljer att äta i stället för att bli medveten om sina känslor, känna dem och avläsa den informationen som känslorna ger. Känslor är superviktiga. De har betydelsefulla budskap till oss. För att bryta det här äta-ångra-älta-loopen som många av oss hamnar i, när det gick lite för snabbt med den där stress-chokladkakan, så måste vi ta reda på vad vi egentligen behöver. 

Vad behöver du? 

Här är en liten förslagslista från boken:
* Lugn och ro
* Risk och äventyr
* Att få använda de resurser du har
* En kram
* En utmaning
* Att få säga emot chefen
* Ett eget rum
* Mer engagemang i samhället
* Fler nya människor i våra liv
* Djupare mer meningsfulla relationer
* En kattunge
* Gifta dig
* Skilja dig
* Börja studera igen
* Att få känslan av att ha lyckats med något
* Att bli sedd eller att få beröm.
* Eller kanske något helt annat.
Blunda, tänk efter och skriv en egen önskelista, säger Maggan Hägglund. Jag instämmer. Och vill du hitta alternativ till känsloätandet finns det 63 bra tips i boken, som bevisligen funkar. 

Fem favoriter för att undvika känsloätande

1. Ta ett bad. Låt tankarna komma och gå. Smörj in dig efteråt med en lyxkräm.
2. Snabb-promenad. Bara tio minuter gör skillnad. Gå fort, som om du ska till ett viktigt möte.
3. Byt omgivning. Du kanske helt enkelt är uttråkad. Ta en ny väg hem.
4. Fånga ljuset. Gå ut en sväng medan det är ljust. Det gör kroppen lugnare.
5. Röj i garderoben. Det ger nytt fokus, ny ordning, du får jobba med både kropp och hjärna.