Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Karin Björkegren Jones lever ett nästintill stressfritt liv Bild: Norstedts Förlag

Ta små pauser i vardagen och få ett stressfritt liv

Karin Björkegren Jones: ”Nuförtiden är jag rädd för stress”

Ett stressfritt liv – går det överhuvudtaget att få? Nej, inte helt menar författaren och yogaläraren Karin Björkegren Jones som är aktuell med en bok på temat. Men det finns en hel del du själv kan göra för att få ett så stressfritt liv som möjligt. Här delar hon med sig av sin resa – från utbränd till näst intill stressfri.

Publicerad 2016-11-15 | Senast ändrad 2018-03-19 | Erika Sjöö

Redan som barn reflekterade Karin Björkegren Jones över den stress som fanns runt omkring henne. I dag är hon 52 år och hittade för ett tag sedan en undanstuvad låda i sina föräldrars källare. I lådan låg bland annat en liten poesibok som hon skrev i när hon var tio år. Där fanns en dikt som handlade om stress – om en längtan efter en plats där jäkt inte existerade.

– Man föds in i stress på ett eller annat sätt här i västerlandet och ännu värre blir det för de som föds nu. Det är så många saker runt omkring oss som stressar oss. Många känner att de måste slå på tv:n och kolla så att de inte missar något. Det här med att ha lite tråkigt är liksom inte accepterat längre, säger Karin Björkegren Jones som minns sin egen barndom när det bara fanns en kanal att titta på.

– När man accepterar att det faktiskt är okej att ha lite tråkigt går man i de där mellanrummen. Med mellanrummen avses den där stunden mellan aktiviteter. Mellandagarna. Jag tror ju att det är där i skarven mellan aktiviteter, i det lilla som själva storheten bor, säger Karin Björkegren Jones. 

Blev lugnare av yogan

I dagarna är Karin Björkegren Jones aktuell med boken ”Ett stressfritt liv”. Och är det något hon har erfarenhet av så är det just stress. Som journalist och småbarnsmamma i en hård mediebransch upplevde hon många tuffa år där hon hela tiden kände sig i beroendeställning.

Efter några år som chefredaktör på en tidning valde hon att säga upp sig med anledning av att hon var konstant arg, vilket är ett typiskt stressuttryck. Då var hon 36 år, levde ett stressigt liv och kände att hon ville satsa mer på yogan och började därför jobba som yogainstruktör.

– Något hände med mig direkt när jag började med yogan. Jag blev lugnare. Min dotter märkte av min förändring direkt, säger Karin Björkegren Jones.

”Stress kan utarma oss”

Den ultimata stressen drabbades Karin dock av när hon fick inflammatorisk hormonell bröstcancer sommaren 2012. Hon planerade sin egen begravning men bestämde sig några dagar senare för att överleva.

– Vad kunde jag göra? Det enda jag kunde kontrollera var hur jag åt och hur jag tränade. Det gav mig en form av lugn mitt i stormens öga. Genom yogan hade jag lärt mig att hantera ångesten och mediterade mot illamåendet. Det hjälpte, berättar Karin.

I dag är Karin friskförklarad från cancern. Sjukdomen har fått henne att inse att det hon trodde var så viktigt i livet inte visade sig vara det.

– I dag uppskattar jag andra saker mest som till exempel en kaffe på trappan eller ett härligt samtal med en vän. Förut levde jag hela tiden på jakt efter ett sen. Många av oss jobbar så mycket att vi inte ens har tid att vara lediga. Nu är jag mycket mer rädd för stress eftersom jag vet att den kan utarma oss. Vad är viktigt i livet? Det är det som är nära dig. Inte nödvändigtvis den där tjusiga lägenheten med det nyrenoverade köket, säger Karin Björkegren Jones och tillägger att det allra viktigaste är att vara frisk.

Hittar små pauser i vardagen

Karin Björkegren Jones menar att stress är vår tids största sjukdom och att det är svårt att uppnå ett liv som är helt fritt från stress. Dålig ekonomi, arbetslöshet, sjukdomar i familjen och skilsmässor är exempel på tillstånd som kan få vem som helst att känna sig stressad.

– Min nya bok är ingen pekpinnebok. Snarare handlar den om att på ett lekfullt sätt hitta små pauser i vardagen. Det är inte så svårt som folk tror. Jag tror att man gör det svårare för sig än vad det kan vara. Ibland kan det räcka med att man lägger sig ner på golvet med benen mot väggen. 

– Mycket handlar om att våga se att man är stressad och att erkänna det. Det är inte ett nederlag att känna av att man är stressad, det är en klokskap. Under stress tar man inte så bra beslut, man kanske snäser åt någon i kön och för över sina problem på andra, säger Karin Björkegren Jones.

Karins tips på hur du kan skapa mindre stress i vardagen

Morgon: Börja dagen försiktigt. Ligg kvar ett par extra minuter och sträck ut din sängvarma kropp. Vakna långsamt.

Dagen

Försök få in ett få in ett yogapass eller meditationspass i veckan. Det finns flera meditationspass på nätet, till exempel på youtube, som är både korta och längre. Du kan också ladda ner appar.

Ät i lugn och ro. Sitt inte framför datorn eller tv:n eller på stående fot. Tugga varje tugga ordentligt.

Var där du är ”här och nu”. Ge dig själv små pauser i tillvaron. För att komma in i ett sådant läge kan man säga till sig själv: ”Här cyklar jag” eller ”Här står jag och diskar” eller vad man just gör för tillfället. Tänk inte på vad som ska hända sen.

Kvällen

Släck ner hemmet och tänd ljus någon timme innan det är dags att gå och lägga dig. Att gå en promenad innan läggdags kan också göra att du kommer ner i varv. Drick te eller lite varm mjölk och försök undvika mobiler och surfplattor i sängen för att undvika det blå ljuset. (Ett ljus från mobiltelefoner och surfplattor och som enligt viss forskning kan störa vår sömn (reds.anm.) Om möjligt: sätt telefonen på ljudlös eller i flightmode på natten när du sover.

Skriv dagbok innan du går och lägger dig. Det är ett fint sätt att summera dagen. Skriv upp det som varit se det som varit positivt. Det är så lätt att fastna i det som inte är så bra, det vi inte hann med.

Ett stressfritt liv ges ut på Norstedts Förlag hösten 2016.