Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

När det är dags att börja jobba igen efter sommarensledighet är det många som känner stress. Hillevi Wahl tipsar om hur du mjukstartar hösten på bästa sätt Bild: Mostphotos

Hillevi Wahl: Så får du en mjukstart på hösten

Ta med dig det bästa av sommaren in i jobbet

Känns det lite segt att vara tillbaka på jobbet efter sommarens ledighet. Det är du inte ensam om. Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl ger dig 10 tips som får dig att njuta av sommaren på jobbet.

Publicerad 2017-08-08 | Hillevi Wahl

Nu är det dags för många att börja jobba igen. För dem av oss som har haft det lugnt och skönt i sommar och ”gjort absolut ingenting” så kan det bli lite av en chock. Plötsligt ska vi upp plågsamt tidigt på morgonen, möta fler människor än vi kanske har gjort på hela sommaren, prestera och sitta still, inte minst.

Sommarledigheten innebär mycket härlig vardagsrörelse i form av långa spontana promenader, utomhusträning, trädgårdsarbete och kanske till och med fjällvandringar. När jag nu listar mina bästa tips på att mjukstarta hösten så både kroppen och själen hinner med, så handlar det viktigaste om att ta med sig det bästa från sommaren: Frisk luft och rörelse.

10 bra tips:

  1. Mjukstarta veckan. Börjar du på en måndag? Du behöver inte prestera jättehårt de första dagarna. Har du tur börjar du kanske mitt i veckan. Då blir första veckan mer hanterbar. Är du egenföretagare kan du välja själv vilken dag i veckan du vill sätta igång.
  2. Börja med kortare dagar. Om möjligt. Kan du sluta lite tidigare den första veckan?
  3. Hantera mejlen sparsamt. Ha jag-är-på-semester-mailen igång 2-3 dagar efter det att du har kommit tillbaka, så hinner du jobba undan lite grand innan allt brakar loss.
  4. Ta det lugnt medmöten. Boka inte in möten de första dagarna. Ta det vecka 2, tidigast.
  5. Lista dina mål. Sätt upp ett positivt och långsiktigt mål för hur du vill att arbetssituationen ska vara om ett halvår, och jobba aktivt mot det målet. Lite i taget, redan nu.
  6. Ta med dig sommaren in i hösten. Gärna rent fysiskt med blommor på skrivbordet och hallon och blåbär till något mellanmål. Men ta också med känslan av att uppskatta de små vardagliga sakerna: Att le mot människor du möter. Att ta en promenad efter lunch, att röra på dig mer i vardagen. Att betrakta molnen på himlen, känna på bladen på träden och lukta på de blommor som finns kvar.
  7. Ta med dig bra rutiner från sommaren. En morgonpromenad eller en morgonjogg är en fantastiskt bra start på morgonen. Cykla till jobbet, eller hoppa av bussen lite tidigare. Gå längre promenader med hunden. Ta walk-and-talk-möten när du kan. Mycket mer positiva och produktiva än sitta-still-möten.
  8. Logga ut ofta. Kanske kan du ta micropauser. På lunchen eller efter arbetsdagens slut. Du behöver inte vara nåbar alltid. Äg ditt liv, var närvarande i nuet. Andas in luften, regndoften, eller den svala luften.
  9. Planera in något att se fram emot. Helger på landet, om du har tillgång till en liten stuga. Eller boka in några helger på ett vackert vandrarhem. Kostar bara ett några hundralappar – och ger tusenfallt igen i en lugnare själ.
  10. Läs böcker. Två sidor om dagen räcker – men när du väl har börjat så kanske du inte vill släppa den. Världens bästa sätt att logga ut och tänka långa tankar.

Extratips: Tänk på att de andra på din arbetsplats också behöver en mjukstart. Ge dem utrymme, var generös och nyfiken. De kanske också har förändrats över sommaren?

Hillevi Wahl: Lev som en pensionär och må så mycket bättre

 Tyckte du om den här artikeln? Då föreslår vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev – helt gratis. Klicka här