Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Att börja skolan kan vara lite nervöst både för föräldrar och barn Bild: Mostphotos

Hillevi Wahls bästa tips inför skolstarten

”Stressa inte över läxor och prov”

Äntligen dags för skolstart! Många tycker att det är skönt att höstterminen drar igång. Men det kan vara både härligt och pirrigt för både barn och föräldrar. Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl ger dig 10 tips inför skolstarten.

Publicerad 2017-08-21 | Hillevi Wahl

Det är en stor omställning att gå från ledigt sommarlov till de vardagliga rutinerna i skolbänken. För somliga barn och föräldrar är det extra nervöst, om man ska börja första klass eller byta skola. Eller kanske börja gå hem själv. Här är mina bästa tips för att få en skön start på hösten:

  1. Gå och lägg er! Många har kastat om dygnet, varit uppe sent och sovit länge på morgonen. Nu när vi ska upp på morgonen så måste vi få tid att sova, och få djupsömn. Det gäller såväl förstaklassare, tonåringar och föräldrar. Hjärnan måste få rensa hårddisken från allt nytt. 34 GB information ska hjärnan processa. Varje dag. En laptop kraschar på 6 dagar av så mycket information. Så lägg er extra tidigt första veckan, när mycket är nytt.
  2. Stäng av mobilerna så mycket som möjligt. (Av samma anledning som punkt 1). Logga ut, lyssna av varandra. Se varandra i ögonen. Läs böcker tillsammans för att varva ner. Fråga vad som har varit bäst och sämst i dag.
  3. Förenkla, förenkla, förenkla. Allt behöver inte tas med första dagen. Alla kompisar måste inte följa med hem första veckan. Kalendern behöver inte vara fulltecknad redan nu. Höstkläderna måste inte vara i toppskick till skolstarten. Ta en sak i taget.
  4. Prata med andra föräldrar. Tycker de också att det är pirrigt? Hur gör de för att inte smitta av med sin egen nervositet eller oro på barnen? Kan ni skratta åt det tillsammans? Kan ni hjälpa varandra med hämtning och lämning? Eller fritidsaktiviteter? Våga fråga om hjälp. Det bygger fina nätverk för framtiden.
  5. Prata med pedagogerna. Ge dem massor av kärlek och beröm. Det är en oerhört bra insättning på goodwill-kontot för framtiden. Pedagogerna är inga tankeläsare. Är du tacksam över det de gör – säg det! Maila det! Ju mer glada tillrop de får, desto bättre kommer ni bli på att samarbeta kring barnen. Jag lovar. Jag älskar mina barns pedagoger. Och de vet det.
  6. Är ditt barn ny på skolan? Be om att få en snäll mentor, gärna en lite äldre elev som kan vara som ett storasyskon på skolan. Eller någon i samma klass, som är trygg och bra. Våra barn har varit oerhört stolta över sina mentorer. Och när de själva har fått äran att bli mentor har de varit lika stolta.
  7. Låt barnen bestämma när de vill gå hem själva. Barn kan mycket mer än vi tror. När de själva känner att de kan gå hem själva, så kan de oftast det. Annars skulle de inte be om det. Är det väldigt trafikerad väg? Sätt upp strikta regler om vilken väg de får gå. Provgå några dagar tillsammans. I övrigt – släpp dem fria. Det är en del av livet.
  8. Stressa inte över läxor och prov. Men förstå att alla barn är olika. En del klarar av att se till att läxorna blir gjorda alldeles själv, andra behöver hjälp med att dela upp läxor så det blir en hanterbar mängd varje dag. De kan också behöva hjälp att sättas igång. Varje dag. Jag brukar se läxstunderna som en mysig chans att ägna mig åt ett barn i taget, en chans att lära mig något nytt, och vi firar varje gång vi lär oss något som vi inte kunde förut.
  9. Hjälp barnen att röra på sig varje dag. Vardagsmotion stressar av hjärnan och hjälper den med inlärningen. Cykla eller gå till skolan. Gärna tillsammans med barnen, det blir en mysig stund och en chans att prata om förväntningar eller funderingar. Eller spela lite fotboll på gräsmattan på kvällen. Eller ta en hundpromenad tillsammans. Det behöver inte vara så märkvärdigt, huvudsaken att ni rör på er.
  10. Hjälp barnen stänga av sina datorer. Det är jättekul med spel och att kunna chatta med sina kompisar. Var nyfiken och delaktig i deras internetvanor. Fråga mycket, låt dem berätta om karaktärerna i spelen. Men hjälp dem också att sätta gränser för spelandet. Lär dem att livet handlar om en balans mellan sömn, läxor, rörelseglädje, tid med familjen och spel. Och föregå gärna med gott exempel. Barn gör som vi gör. Alltid.

Trevlig höst!