Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Sover Bild: Ingemar Lindewall/Johnér

Tipsen som kan hjälpa dig med dina sömnproblem

10 tips som hjälper dig få en god nattsömn

En god sömn kan göra underverk för kropp och själ. Men stress och press i livet kan göra att vi inte får den välbehövliga sömn som vi behöver. Här får du tips om vad du själv kan göra för en bättre sömn.

Publicerad 2015-09-21 | Senast ändrad 2018-03-27 | Vardagspuls

Händer det att du vaknar en timme innan klockan ringer? Eller ligger du vaken och vrider och vänder dig natten lång?

Det är svårt att tvinga kroppen att sova. Men det du kan försöka göra är att skapa rutiner som ger bättre förutsättningar för god sömn. Vardagspuls har samlat sömnforskarnas bästa tips.

Knepet som kan hjälpa dig att somna på 60 sekunder

  1. Följ din egen kroppsklocka
    Är du morgonmänniska eller kvällsmänniska? Låt detta också styra dina sovtider – om du har möjlighet så klart – och försök att sova på tider som passar din egen kroppsklocka.
  2. Se till att vistas i dagsljus
    Dagsljuset ställer in vår kroppsklocka. Vill du somna tidigare på kvällen ska du försöka få en dos dagsljus före lunchtid. Vill du istället vara vaken längre ska du se till att få mycket dagsljus senare på eftermiddagen.
  3. Se till att ha regelbundna vanor
    Regelbundenhet hjälper kroppsklockan. Försök att gå och lägga dig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag – även på helgerna.
  4. Spendera lagom tid i sängen
    Vi människor har ett behov av att sova mellan 6 och 9 timmar per dygn. För att sova riktigt bra ska vi heller inte sova mer än vad vi behöver. Så försök uppskatta hur många timmars sömn som är lagom för dig och se till att få det – men inte mer. Kliv upp direkt och somna inte om.
  5. Korta sömnen för att återfå balansen
    Om du har sovit lite länge en natt kan det bli svårare att somna natten efter. Får man en väldig obalans i sitt sovande på detta sätt kan man prova sova lite för kort tid varje natt i en vecka. Då kommer den fysiska sömndriften också att bli starkare och du kommer att sova djupare. Efter ett tag kan man sedan förlänga sin sömn till normal sömnlängd.
  6. Se till att vara avslappnad
    Om du är du spänd, uppe i varv eller stressad kan det vara svårt att somna. Försök att lära dig någon form av avslappningsteknik så att du är tillräckligt avslappnad när du går och lägger dig.
  7. Motionera mera
    Lågintensiv motion och olika typer av aktivitet under dagtid bidrar till god sömn. En kort promenad är bättre än inget alls!
  8. Hitta lugnet inombords
    Till och från i livet så händer saker, både positiva och negativa, som gör att vi tänker och funderar mycket även på natten. Dessa oroliga tankar stör vår sömn, så försök att koppla bort din oro under natten (då du troligen ändå inte kan göra något åt problemet).
  9. Avstå från koffein och alkohol
    Koffein och alkohol stör sömnen. Prova att skära ner eller helt vara utan dem under en tid och se om det får effekt på din sömn.
  10. Svalt i sovrummet
    De bästa förutsättningarna för en god sömn får du i ett mörkt, tyst och svalt sovrum.

Källa: Stressforskningsinstitutet vid Stockholms Universitet

Sömntabletter – tänk på det här

Om du har svåra sömnproblem eller om du utvecklat ett beroende av sömntabletter är det viktigt att du söker professionell hjälp så snart som möjligt. Det menar Vardagspuls expert, överläkaren Anders Hansen.
– Det generella tipset är att man ska gå till sin husläkare som i sin tur kan hjälpa en vidare till beroendeklinik. Det finns många sömntabletter som inte är beroendeframkallande, så tillsammans med en läkare kan man sortera ut de farliga, säger Anders Hansen.