Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Många bråkar på semestern helt i onödan Bild: Mostphotos

Experten: Så håller ni sams under semestern

Höga förväntningar kan leda till dålig stämning

Den efterlängtade semestern står för dörren och många av oss har höga förväntningar på vad som ska hända under dessa veckor. Men det är just dessa förväntningar som kan få oss att skapa onödiga bråk och leda till att vi blir osams. Här delar Vardagspuls lyckoexpert Tina Löfström med sig av sina bästa tips inför semestern.

Publicerad 2016-06-21 | Vardagspuls

Har du någon gång känt dig trött, grinig eller orkeslös under din semester? Då är du inte ensam. Studier pekar nämligen på att det är vanligt att människor känner sig nedstämda under den första veckan av semestern. Vad det egentligen beror på är man inte helt på det klara med men man har kunnat se att det finns kopplingar till att många känner stark stress på jobbet veckorna innan det är dags att gå på den efterlängtade långledigheten.

– När vi väl gått på den där ledigheten och slappnar av,  ja då tar de där stresskänslorna ut sin rätt och vi riskerar att få dålig sömn, drabbas av humörsvängningar, bli sura och känna oss orkeslösa. Ibland leder det till och med till att vi får magproblem, feber eller högt blodtryck, säger Tina Löfström.

Höga förväntningar kan skapa konflikter

Inför semestern är det inte ovanligt att vi bygger upp höga förväntningar på vad som ska hända. Vi planerar och drömmer oss bort. Kanske ser vi fram emot lata dagar i sommarstugan eller en utlandssemester i ett soligt land tillsammans med familj eller vänner.

– För den som har haft en hektisk tid på jobbet veckorna innan kan det då helt enkelt bli för mycket med dessa förväntningar. Risken finns att man går och håller sitt dåliga humör inom sig och att det till slut blir en explosion i form av ett utbrott. Dessutom smittar sådana här känslor av sig på resten av familjen och på så vis kan andra konflikter uppstå, fortsätter Tina Löfström.

”Tillåt dig själv att känna besvikelse"

Oavsett vad vi gör på vår semester är det inte aktiviteterna som sådana som är avgörande för hur vi kommer att må menar Tina Löfström.

– Det spelar ingen roll om du befinner dig på hemmaplan eller på ett soligt Kreta. Det är vad vi gör av själva situationen som spelar roll. Om du till exempel har sett fram emot en solig vecka på Kreta men vädret visar sig bli regnigt då speglar dina förväntningar inte verkligheten och du kanske känner dig besviken, arg eller sorgsen. Det kanske resulterar i att du går undan eller blir förbannad istället. Tillåt dig själv att känna så en halvtimme tills det går över och kom ihåg att visa medkänsla inför en partner som känner så, säger Tina Löfström.

Lyckoexpertens tips för en lyckad semester

  1. Låt dina förväntningar vara flexibla. Det innebär att du snabbt kan ändra dina förväntningar. Låt säga att ni har hyrt en stuga på västkusten och att ni sett fina bilder på denna innan. Men när ni väl kommer dit är stugan inte alls lika fin som ni trodde. Rent krasst skulle man kunna säga att det kan förstöra hela semestern och det är här flexibiliteten kommer in. Finns det något ni själva kan lösa i boendet? Kan ni byta stuga? Kommer det verkligen hjälpa om ni går runt och är arga och sura? När man befinner sig i ett känslotillstånd är det svårt att tänka rationellt men det går att träna på. Samtidigt kan det vara bra att få reagera av sig lite och vara lite ledsen eller förbannad under en halvtimme. Det gör det nämligen enklare att släppa det.
  2. Smygjobba under semestern – ja eller nej? Det är inte ovanligt att man kollar mejlen eller tar ett telefonsamtal här och där. Här har jag två råd: Antingen avstår man helt från att göra det eller så jobbar man lite men är tydlig med det inför sin familj eller partner.
  3. När man väl är i en bråksituation: Låt reaktionerna få komma. Dela med dig av dina känslor men låt också din partner dela med sig av sina. Lyssna in varandra. Om ni visar varandra medkänsla går bråket förhoppningsvis fortare över och ni undviker att hålla igång den där tryckkokaren som annars kan hålla igång under flera veckors tid. Fundera på hur du själv vill bli bemött när du själv är arg, ledsen eller besviken.
  4. Var nyfiken på varandra. När man har varit ihop ett tag glömmer man ibland bort att vara nyfikna på varandra. Glöm inte att en partner kan ha utvecklats sedan ni träffades första gången men genom att vara nyfiken lär ni känna varandra igen – på ett djupare plan. Det kommer göra att ni förstår varandra bättre!
  5. Så får du egentid. Genom att kommunicera bra och vara tydlig med dina önskemål minskar risken för onödigt groll. Att behöva egen tid är mänskligt och det ger oss nya upplevelser att prata med varandra om.

Källor: Vingerhoets, A.J.J.M. & Van Huijgenvoort, M. (2002). Leisure sickness: A pilot study on its prevalance, phenomenology, and background och Tina Löfström.

Psst! Kom ihåg! Att njuta av din semester och att koppla av. Njut av umgänge med nära och kära, god mat, fika, natur och sådant som gör dig på bra humör!