Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Så lindrar du din morgonångest Bild: Johnér

Så lindrar du din morgonångest

Var tredje svensk drabbas av ångeststörning

Du vaknar – och så var den dagen förstörd... Många svenskar drabbas av morgonångest. Men det finns saker du kan göra för att lindra den.

Publicerad 2017-02-09 | Senast ändrad 2017-09-26 | Vardagspuls

Har du någon gång vaknat av en ångest eller oro som håller i sig under morgonen? Då är du inte ensam. En av tre svenskar drabbas någon gång i livet av en ångeststörning, som fobi, depression ångest- eller tvångssyndrom, skriver Dagens Nyheter.

Särskilt vanligt är det med ångest på morgonen. Det har flera förklaringar. Bland annat har vi förhöjda halter av vakenhetshormonet kortisol på morgonen, vilket gör att oro kan förstärkas och situationer och händelser kan tolkas som mer negativa än vad de är.

– En förklaring till att man kan känna obehag på morgonen är att evolutionen har utrustat oss med mekanismer som gör att vissa av oss har en extra bra beredskap att vakna och snabbt kunna agera om vi utsätts för en fara, säger Per Carlbring, hjärnforskare vid Stockholms universitet, till DN.

Mer än hälften får söndagsångest

En del får också ångest när de tänker på vad som ska hända under dagen eller den kommande veckan, till exempel på jobbet. Sex av tio svenskar har någon gång drabbats av söndagsångest, det vill säga den låga sinnesstämning som kan drabba oss när helgen går mot sitt slut.

Men det finns massor av saker du kan göra för att få bättre morgnar med mindre ångest och oro.

  1. Sov mer. Kanske det viktigaste rådet av alla. En optimal sömn för en vuxen människa ligger på mellan 7 och 9 timmar och kan förbättra ditt minne, öka ämnesomsättningen och sänka blodtryck och stressnivåer.
  2. Skapa rutiner. Gör det till en vana att varva ned på ett sätt som fungerar för dig på kvällen. Och gå upp i tid så att du inte får för korta, stressiga morgnar.
  3. Sluta snooza! Du blir bara groggy och får en rörigare morgon som riskerar att förvärra oron. Kliv upp direkt när klockan ringer istället.
  4. Hitta ljuset. Det naturliga ljuset är viktigt för att du ska vakna ordentligt. Ät frukost nära ett fönster eller promenera utomhus en kort stund varje morgon.
  5. Se fram emot något. Ha alltid någonting roligt eller som du mår bra av inplanerat i veckokalendern. Det kan vara en fika med en vän eller en tur till simhallen. Det är de små sakerna som räknas!
  6. Ät en god frukost! Har du dina favoritpålägg i kylen eller ett särskilt gott kaffe kan det kanske lindra din morgonångest något.

Källa: DN, sondagsangest.se