Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

meditation Bild: Johnér Bildbyrå

Så tar du kontrollen och väljer glädjen

"Ändra attityd och lev längre!"

Vår hälsoinspiratör Hillevi Wahl skriver om glädje som något vi kan träna oss till att känna. Det kan vara riktigt svårt, framför allt när det är grått och trist ute. Här ger hon några handfasta tips på hur du kan lyckas!

Publicerad 2017-02-07 | Hillevi Wahl

Är du en glad skit? Eller önskar du att du vore en sådan där härligt positiv människa? Speciellt såhär i kämpiga vabbruari? Då kan det vara intressant att veta att glädje är en förmåga som kan övas upp. Det betyder att den känslan kan övas upp som vilken muskel som helst. Lite i taget. Det läser jag i Christina Stiellis bok ”Arbetsglädje” (Fresheye förlag).

Du kan påverka hur du mår

Glädje betyder självklart olika saker för olika människor. Men på det stora hela brukar vi tala om hur nöjda vi är, med vårt liv, våra relationer och våra jobb. Och de goda nyheterna är att vi kan påverka en stor del av hur bra vi mår och hur tillfreds vi är på våra arbetsplatser eller i vår skolmiljö. 

Kontrollera dina tankar

Glädjeforskare brukar räkna med att ungefär 50 procent av glädjen vi har kommer av arv, gener och miljö. Tio procent av glädjen avgörs av omständigheter, som att vi vinner på lotto eller klarar av något som vi kämpat med länge. Resterande 40 procent handlar om hur vi kontrollerar våra tankar och vårt eget beteende. Det är alltså den här biten vi direkt kan påverka själva. Det är en jättestor del, 40 procent, nästan hälften.

Behöver det dumma mejlet förstöra en hel dag?

Glädje hänger intimt samman med tacksamhet. Att ha en realistisk syn på vad vi faktiskt har. Tak över huvudet, mat på bordet, vacker natur, vänner och familj. Har vi allt detta – och fattar hur otroligt lyckligt lottade vi är över det - så kanske inte det där dumma mejlet behöver förstöra en hel dag på jobbet?

Så väljer du mer glädje

Här är Christina Stiellis bästa gör-det-själv-tips till mer glädje:

1. Ändra attityd och lev längre. Optimister är inte bara gladare utan löper mindre risk att drabbas av till exempel hjärtinfarkt.  
Vi kan träna oss till att se samma givna situation ur olika perspektiv.

2. Var generös. Dussintals studier visar att generösa människor är mer nöjda med sina liv än de som inte är det. Var allmänt schysst och bjussig, släpp fram någon i en kö eller hämta kaffe åt en kollega.

3. Stanna här och nu. Vila i det du har framför ögonen just nu. Att bara stänga ögonen en stund och fokusera på andningen har visat sig vara otroligt välgörande.

4. Fokusera på upplevelser - inte på saker. Upplevelser räcker länge. Både före, under och efter vi har tagit del av den. Att titta på bilder från en härlig semester kan vara en viktig del i träningen. 

5. Ge varje dag ett mål och en plan. Låt varje dag räknas. Ta några minuter när du vaknar och fundera på vad du vill att just den här dagen sak handla om.

6. Vårda ditt sociala nätverk. Ett starkt nätverk saktar ner vårt biologiska åldrande. Om vi umgås med andra positiva människor smittar det av sig och ökar vår egen glädje.

7. Skratta mer. Vi får det vi ger. Att skratta kan vara det mest smittsamma på en arbetsplats. Skrattet reducerar stresshormoner och får oss att må bättre.

8. Rör på dig. Med rörelsen stressar vi av, tankar skingras, sömnen blir bättre och vi känner oss friskare och piggare.