Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Sovande kvinna Bild: Mostphotos

Därför ska du inte sova ikapp på helgen

Sömnexperterna reder ut

Brukar du ligga och dra dig på helgmorgnarna för att du sovit för lite under veckan? Det kan vara det som är roten till problemet, menar sömnforskare. Det är bättre att ta korta tupplurer på dagen.

Publicerad 2016-09-12 | Senast ändrad 2017-03-17 | Vardagspuls

När skymningen kommer är det lätt att känna tröttheten komma smygande. Ändå kan det vara svårt att hinna med alla vardagsbestyr, varva ner och gå och lägga sig i tid. Under veckan byggs sömnskulden upp och på fredagen får man äntligen gå och lägga sig utan att ställa klockan...

Känner du igen dig? Då kan det vara dags att tänka om, enligt den norska sömnexperten Bjørn Bjorvatn som är verksam vid Norska sömnsjukdomskompetenscentret.

– Du ska försöka gå upp och lägga dig vid samma tider varje dag. Sov inte länge på helgen, sov inte ut. Går du upp vid klockan 12 kommer det att ta tid att komma tillbaka i rytmen, så ställ väckarklockan även på helgen, säger han till norska NRK.

En tupplur är bättre

Istället är det bättre att försöka hålla sig till samma tider varje dag. Om du sover mycket längre på helgmorgnarna riskerar det att göra det svårare att ta sig upp när arbetsveckan börjar igen. Särskilt för de som lider av sömnproblem.

Den norska sömnsjukdomsspecialisten Magne Tvinnereim säger till NRK att det är bättre att ta en tupplur mitt på dagen – men den får inte vara för lång.

– Är du sund och frisk rekommenderar vi att du maximalt sover mellan 15 och 30 minuter på dagen. Sover du längre påverkar du insomningstiden på kvällen och öfrlorar effekten av sömnen, säger han.

Läs mer om sömn