Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Dietisten Sofia Antonsson Bild: Johnér, Ibsfri.se

Dietisten svarade på tittarnas frågor om nyttigare vanor

Hur kan du enkelt ändra dina vardagsvanor? Dietisten Sofia Antonsson som ska coacha familjen Vahlberg från Mjölby i höst, svarar på tittarnas frågor om mat.

Publicerad 2015-08-25 | Vardagspuls

Vardagspuls: Vad ska man äta för bättre kostvanor? Ikväll kommer dietisten Sofia Antonsson att coacha en familj som behöver hjälp att ändra sina vardagsvanor. Välkommen att ställa din fråga om mat till dietisten redan nu.

MER: Dietisten om hur du får bättre vardagsvanor

16:01, 25 August 2015

Emma: så himla kul att ni är tillbaka i rutan!!

Mia, Vardagspuls: Åh, vad kul att du tittar - Emma!

18:11, 25 August 2015

Vardagspuls: Tack för era frågor, fortsätt gärna skicka in under programmet. Era frågor kommer att publiceras så snart dietisten Sofia Antonsson hunnit svara på dem!

18:13, 25 August 2015

Nea: I min familj jobbar vi mycket på alla håll och fredagsmyset är heligt. vi gillar alla olika saker så det blir en del mat - vi vill ha nyttig och mysig mat att samlas kring. vad kan man äta?

Sofia Antonsson: Hej Nea!
Visst är det ok med fredagsmys, i rimliga mängder. Det är bra att byta ut de klassiska chipsen mot t ex popcorn och det är också gott att dippa grönsaker. Oliver, parmaskinka och en god hårdost är också ett bra alternativ. Visst kan du äta lite godis, men med dagens storlek på godispåsar är det viktigt att begränsa mängden.

Mvh Sofia

18:20, 25 August 2015

Holly: Hejsan! Är det ok att äta kolhydrater och "vanlig" mat om man vill bli slank/smal? Bryr mig inte om vikten, bara måtten. Går 2 promenader om dagen på ca 3-4km/promenad. Gör även andra övningar hemma. Eller ska jag skippa kolhydraterna? Tacksam för svar! Mitt BMR är 1424 kcal. Och BMI är 23,9.

Sofia Antonsson: Hej Holly!
Visst är det ok att äta kolhydrater av rätt sort, dvs de som kallas långsamma. Dessa är t ex råris, quinoa, fullkornpasta och grönsaker. Frukt och bär är också nyttigt. Det går att byta ut kolhydrater som ris och pasta mot tex grönsaker då och då för att se om du får effekt. Bra att du rör på dig!

Mvh Sofia

18:23, 25 August 2015

Anna: Hej, jag hatar frukost - vad kan jag äta som är enkelt men ändå nyttigt?

Sofia Antonsson: Hej Anna!
Det är många som har svårt att äta frukost och ofta kan det vara svårt att äta smörgåsar. Då kan det vara enklare att dricka en smoothie. Om det är ont om tid på morgonen kan du göra klart den på kvällen. Gör basen på lite yoghurt eller helt på frukt och grönsaker. Det ger en bra energikick och fullt med näring.

Mvh Sofia

18:25, 25 August 2015

Nathalie: Vad tycker du om att ''unna sig'' en gång i veckan? Alltså unna sig lite mer onyttigt så som godis, fika och pizza osv. Påverkar det vikten och kroppen osv eller tycker du att det är viktigt att få unna sig ibland?

Sofia Antonsson: Hej Nathalie!
Visst går det bra att unna sig saker en dag i veckan. Om det är inom rimliga gränser så är det ingen fara. Jag brukar tänka 80/20, dvs större delen av tiden äter man hälsosamt och sen blir det lite utsvävningar då och då.

Mvh Sofia

18:27, 25 August 2015

Sofia Antonsson: Hej Malin!
Det kommer in flera frågor om allergier. Det är så klart öite trixigt, men det finns en massa bra alternativ. Jag tycker att ägg, keso, kvarg och bär är bra. I stället för nötter kan man välja frön som också är väldigt näringsrika. Mandelmjöl, som ingår i många recept, kan man ersätta med rismjöl. Torkade frukter som aprikos kan man ersätta med torkade tranbär om du tål det bättre.

Mvh Sofia

18:28, 25 August 2015

Sandra : Hej! Du kan väl hälsa Kristin att hon och Hans är otroligt söta ihop i köket. Slår det gnistor? Tack för ett bra program

18:29, 25 August 2015

Annelie: Hej!! För att skriva matdagbok, väger och mäter man allt som man stoppar i sig??

Sofia Antonsson: Hej Annelie!
Ja, så noggrannt som möjligt, men det kan vara svårt att mäta precis allting. Mät och väg det som går. Det viktiga är att du kan dra en slutsats och hitta dina förbättringsområden.

Mvh Sofia

18:29, 25 August 2015

Nikes mamma: Hej Sofia! Undrar om du har något tips på kost för en som helammar en två månader gammal bäbis?

Sofia Antonsson: Hej Nike!
Förutsatt att din bäbis inte har några allergier kan du egentligen äta det som du gillar. Det är så klart viktigt att tänka på näringsintaget så det är bra att satsa på frukt, grönsaker, bär, frukt och nötter. Magra mejeriprodukter är bra som mellanmål.

Mvh Sofia

18:31, 25 August 2015

Linn: Jag tycker att det kan kännas konstigt när folk byter ut det mesta "vanliga fettet" Tar bort de flesta kolhydrater, slutar äta sött osv. Om man vill äta nyttigt och leva bra tror jag (min åsikt) att det bästa är att dra ner på det söta, koncetrera det till 2 ggr/vecka i stället för att ta bort det helt. Och äta allt ur kostcirkeln kolhydrater, mjölkprodukter, proteiner, grönsaker, rotsaker, frukt osv. Och motionera. Och inte grejja aldeles för mycket med pulver och konstgjord saker. Visst man är olika, men det är så vi har levt ett helsosamt liv förut... men som sagt alla är väll olika ;)"bara" vara Nyttig, gå ner i vikt och att byta ut den "vanliga maten".....

18:32, 25 August 2015

Toni: Hej! Jag har gått på diet nu i 30 veckor där jag gått ner från 92 kg till 77 kg. Har använt mig av en app för att räkna kalorier och det har verkligen funkat tillsammans med styrketräning och konditionsträning. Jag har en ätardag i veckan då jag äter godis och unnar mig ordentligt vilket gör att jag kan hålla mig till sallader och nyttigheter resten av veckan. Denna dag ligger jag på ca 4000 extra kalorier. Är det ett farligt upplägg? Har som sagt gått ner 15 kg och byggt muskler.

Sofia Antonsson: Hej Toni!
Grattis till viktnedgången! Du har uppenbarligen hittat ett sätt som fungerar för dig, vilket jag tycker att du ska fortsätta med. Det fungerar bra för många med en ätardag, medan andra vill kunna äta mer fritt under veckan och därför tänker mer på hela veckan. Fortsätt som du gör nu!

Mvh Sofia

18:34, 25 August 2015

Anna : Vid nattjobb, vad ska man helst äta då ? Jag kör lastbil och drar mycket pallgods och musklerna får arbeta men jag har ingen lust att slänga i mig en hel måltid (sås, kött och potatis) då jag hört att man ska undvika att äta nattetid överhuvudtaget. Äter knäckebröd innan jag börjar därefter lever jag på vattenmelon, vindruvor eller morötter. .

Sofia Antonsson: Hej Anna!
Grundregeln är att man vid nattarbete ska fortsätta äta som vanligt i så stor utsträckning som möjligt. Det betyder inga stora måltider på natten eftersom kroppen inte är skapt för att smälta mat då. Satsa då i stället på proteinrika livsmedel som nötter, ägg, keso eller kvarg och undvik alltför mycket söt frukt då det påverkar blodsockret onödigt mycket.

Mvh Sofia

18:37, 25 August 2015

MarieAnne: Toppen att ni äntligen tar upp uttal på maträtter. Ta även upp att LASAGNE uttalas Lasanje, alltså med E på slutet. Och zucchini uttalas tzockini. Det finns många fler exempel, men de tar vi en annan gång! Kul program. Förutom att ni puffade för strömming i går. Kvinnor i fertil ålder och barn ska undvika feta fiskar från Östersjön, bl a strömming. Enl Livsmedelsverket. Ciao från MarieAnne

18:38, 25 August 2015

Hej undrar vad foodmap är: Hej undrar vad foodmap är för mat? Eller heter det något åt det hållet. Mvh. Marie

Sofia Antonsson: Hej Marie!
FODMAP är en kostbehandling som är speciellt framtagen för personer med IBS. Du kan läsa mer på ibsfri.se om du vill.

Mvh Sofia

18:39, 25 August 2015

Annette: Hej! Hur är man med på utlottningen på Rachels yogabok?

Vardagspuls: Hej Annette! Här hittar du allt om hur du deltar i tävlingen: http://www.vardagspuls.se/kropp--halsa/tavling--vinn-yoga-girls-bok/

18:40, 25 August 2015

Vardagspuls: Tack för alla frågor! Tyvärr hinner inte Sofia Antonsson svara på alla under sändningen. Men håll utkik på hennes blogg ( http://www.vardagspuls.se/bloggar/battre-maghalsa/ ) där hon senare kommer att svara på några av de frågor hon inte hann svara på ikväll.

18:51, 25 August 2015