Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl är före detta matmissbrukare. I dag är hon tokig i militärträning. Bild: Juliana Wiklund

10 bra träningstips om du har artros

"Träning är det bästa som finns för artros"

En miljon svenskar är drabbade av artros. Det kan var svårt att veta hur och om man får träna om man har fått diagnosen. Hillevi Wahl fick nyligen reda på att hon har artros och här ger hon 10 bra träningstips!

Publicerad 2017-03-07 | Hillevi Wahl

Träning är det absolut bästa som finns för artros. Men det gäller att göra det rätt, för annars kan artrosen försämras. Om du har artros, så prata med din sjukgymnast så att du får ett träningsprogram som funkar för just dig. Det är viktigt att motionen är regelbunden och att du tycker det är kul. Det ska inte kännas som en plikt – då kommer du snart att strunta i träningen. Det är inget bra. Fysisk aktivitet är superviktigt när du har artros. 

10 bra tips på vardagsmotion

  1. Gång. Billigt och bra. Promenader förbättrar konditionen och minskar smärtan. Tänk på att bära lätta skor med bra stöd och stötdämpning. Gå på jämn mark och undvik att gå på asfalt. Välj ett mjukare underlag. Gå hellre långsamt än för fort.
  2. Stavgång. Ger snabbare konditionsförbättring än gång utan stavar. Bra om du har svårare förslitning i höfter, knän eller fötter. Använd stavarna rytmiskt, gå skidgång. Välj en stavlängd som ger bra fäste och en behaglig pendelrörelse som inte gör ont i axeln.
  3. Löpning. Jo, du kan faktiskt springa. Tjoho! Men börja med träning som ökar styrkan och rörligheten i benen. Spring på jämnt, fast underlag. Undvik asfalt. Använd skor med bra stöd och stötdämpning. Öka längden på träningen och intensiteten väldigt långsamt.
  4. Löpning i vatten. Bra och skonsam variant för löpare. Det ger samma rörelsemönster som på land, men utan belastning på höfter, knän eller fötter. Det är viktigt att du använder rätt teknik, alltså mer upprätt än liggande och att du har en speciell viktväst.
  5. Simning. Kanonbra för rörligheten. Och du slipper nästan helt påfrestning på lederna. Allra bäst i varmvattenbassäng, om du har tillgång till det. 
  6. Vattengympa. Det är lätt att ta ut rörligheten i vatten och det ger en väldigt liten påfrestning på lederna. Många simhallar har speciella program för patienter med ledbesvär.
  7. Cykling ute eller på motionscykel. Vid cykling använder du de stora muskelgrupperna i benen samtidigt som det ger en lång ledbelastning i knäna. Cykling är ett bra sätt att öka konditionen och muskelstyrkan samtidigt som sjukdomsaktiviteten minskar.
  8. Dans. Dans är ett riktigt bra och roligt sätt att öka sin kondition. Träningen leder till minskad sjukdomsaktivitet, smärta och depression. Man blir gladare, helt enkelt. Välj gärna skor som ger ett bra stöd och stötdämpning och att underlaget är sviktande, till exempel ett trägolv.
  9. Trappmaskin. Att gå i en trappmaskin kan liknas vid att gå i en vanlig trappa. Det kan ge belastning på lederna. Använd gärna en modell med stora pedaler och räcken. Byt fotposition ofta.
  10. Styrketräning. Styrketräning är speciellt bra vid knäartros. Det hjälper till att bygga upp stödjande muskler runt leden. Men ta hjälp av en sjukgymnast så du gör rörelserna rätt. 

Undvik helst: fotboll och kontaktsporter

Om man har artros är det viktigt att undvika ledskador. Därför är det mindre lämpligt att välja kontaktsporter, som till exempel fotboll, som fysisk aktivitet. Även andra idrotter som ger en hög ledbelastning bör undvikas.

Källa: FYSS