Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

lycka glädjeskutt Bild: Johnér Bildbyrå

13 saker som gör dig lycklig

Glädjelistan du garanterat vill spara

Vi har samlat allt det härliga som vetenskapen säger får dig att hoppa jämfota inombords. En finfin bonus: i stort sett allt är gratis.

Publicerad 2015-05-01 | Senast ändrad 2017-02-16 | pernilla@vardagspuls.se

1. Andas djupt

Långa djupa andetag i tre minuter kan göra underverk. Du använder lungornas hela kapacitet och ger din kropp och din hjärna maximalt med syre. Det gör dig härligt avslappnad och frigör de där endorfinerna som du vill åt.

2. Kramas!

Själva beröringen gör dig lycklig. Kroppskontakt, värme och snäll beröring som massage och kramar ökar oxytocinfrisättningen. Kärlekshormonet oxytocin för över oss i anti-stressläge.

3. Lyssna på lugna låtar

Mys till musik som får dig att må bra. En studie i Journal of Clinical Nursing följde patienter som återhämtade sig från en hjärtoperation, och det visade sig att de som lyssnade på lugnande musik upplevde en förhöjd nivå av oxytocin i blodet.

4. Ta dig en svängom!

Dans får dig att må bra, det visar en undersökning som Bengt Starrin, professor vid Karlstads universitet, gjort bland personer som dansar regelbundet. Resultatet: de mår bättre och anser sig lyckligare än befolkningen i övrigt. Dans frigör både endorfiner och oxytocin i kroppen, en riktig må-bra-cocktail.

5. Se ett lyckligt filmslut

När Johnny Castle lyfter Frances ”Baby” Houseman högt mot skyn till finalmelodin ”Time of my life” i ”Dirty Dancing” och alla klassgränser och magsura hotelldirektörer och oförstående fäder har besegrats av kärleken. Att titta på film kan vara ett riktigt lyckopiller, att titta på känslofyllda filmer frigör nämligen hormonet oxytocin.

6. Ut i fina vädret!

Passa på att gå ut när vårsolen tittar fram. Det finns ett klart samband mellan väder och hur människor mår. En svensk studie visade att vårt humör tar ett skutt uppåt redan när termometern når 13–14 grader och det är solsken.

7. Var tacksam

Att ta sig tid att uppskatta det du har kan faktiskt öka ditt välbefinnande i längden. I ett experiment där deltagarna antecknade saker som de var tacksamma över varje dag upplevde de att deras humör förbättrades. En enkel sak som kan göra skillnad. I en studie från The journal of happiness lät man 219 personer skriva tre bokstäver som de associerade med tacksamhet under en treveckorsperiod. Resultatet blev ökad tillfredsställelse med livet.

8. Kela med ett djur

Hurra! Ännu ett skäl att gosa med ett gulligt djur. Något så enkelt som att klappa en hund på magen i några minuter kan frigöra kärlekshormonet oxytocin. En studie publicerad i tidningen Annals of the New York Academy of Sciences har kommit fram till att klappa olika djur frigör hormonet. Win-win för både dig och djuret, alltså.

9. Le dig glad

Du kan lura kroppen lycklig genom att le. När du gör det skickas ett budskap till din hjärna att du är lycklig. Det i sin tur får kroppen att producera lyckohormonet endorfin. Forskning har visat att bara genom att härma olika känslouttryck svarar kroppen fysiologiskt som om man har känslan man härmar.

10. Sjung ut!

Strunt samma om det är Jussi Björlings ”Till havs” eller Rihannas ”Four Five seconds” du ger dig på. När du sjunger vibrerar tonerna genom hela dig och får hjärnan att släppa ifrån sig må bra-hormoner.

11. Få orgasm

Ha sex, på egen hand eller med en partner. Att få en orgasm är ett av de bästa sätten att stimulera tillverkningen av endorfiner. Orgasmen sätter igång en massa hormoner i dig och får dig att må bättre.

12. Spring en runda!

Det går faktiskt att bli ”hög av motion”. Tyska forskare har visat att motion frisätter glädjehormoner i hjärnan. De lindrar smärta och ger oss lyckokänslor i kroppen. Det där med ”runner´s high” är alltså ingen myt.

13. Känn gemenskap

Gör saker tillsammans med andra! Gemenskap och samhörighet höjer serotoninnivån och motverkar depressioner. Kanske kan det vara ett förslag att dansa med i årliga paraden Freds- och kärlekståget, vars enda syfte är att sprida glädje och kärlek?

Källa: M-magasin.se, Sverigesradio, Hälsoliv.se, Illustrerad Vetenskap