Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Dietisten Jeanette Steijer delar med sig av tre snabba tips för att gå ner i vikt Bild: Johnér, press.

3 snabba tips för dig som vill gå ner i vikt

”Det är inte så kul att skriva in en godispåse i dagboken”

Vill du går ner i vikt och börja äta nyttigare? Här delar dietisten Jeanette Steijer med sig av tre snabba tips till dig som vill ändra dina levnadsvanor och få lite bättre hälsa på köpet.

Publicerad 2016-10-10 | Jeanette Steijer

Kära dagbok,

I dag har jag ätit.. Skriv ner vad du äter - stort som smått, från morgon till kväll. Ärligt. Detta gör det svårare för dig att glömma kakan du åt på jobbet i eftermiddags. Det ger dig en riktigt bra grund för att bedöma dina matvanor om du tycker att din vikt går åt fel håll. Själva övningen att skriva ner kommer sannolikt leda till att du äter mindre – det är inte så kul att skriva in en påse godis eller chokladkakan. Det finns bra appar och program på datorn om du tycker att det är lättare.

Ta små steg

I stället för att du ska ändra på allt från den ena ytterligheten till den andra så ta det i mindre steg. Istället för att gå från två skedar socker i din latte, till att bara dricka grönt te kan du börja med att trappa ner på sockret sen dricka lite mindre latte – ja du förstår. Tänk på att din nya vana ska hålla länge så hitta en nivå som är rimlig och som du står ut med. Du behöver inte förvandla alla dina vanor på en gång för att få resultat på vikten eller för att bli friskare. Många små steg i rätt riktning kommer att flytta dig och det är oftast mycket lättare att införliva i vardagen.

Köp mindre mängd

Om du tänker i mycket ekonomiska banor och alltid köper mat i stora förpackningar för att spara pengar, kan det vara så att du måste tänka på att spara kalorier i stället. Studier visar att ju mer mat som vi har tillgång till desto mer äter vi. Forskare tror att det beror på att vi tror instinktivt att vi måste se till att vara väl utfodrade och därför äter utan att tänka på det. Ignorera erbjudandet med "Få 3 betala för 2" och gå i stället efter den mängd du faktiskt behöver. Kanske hellre kosta på sig att köpa något av lite bättre kvalitet men i mindre mängd!

Lycka till!