Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

frukost nyttigt mat Bild: Johnér Bildbyrå

Fyra nyttigheter du äter på fel sätt

Vilken luring! Här har du gått miste om en massa hälsofördelar med välkända nyttighetsbomber. Gör om, gör rätt.

Publicerad 2015-05-20 | Senast ändrad 2017-03-01 | Vardagspuls

1. Broccoli

Den här piggt gröna grönsaken är känd för alla sina hälsovinster, eftersom den är fullproppad med vitamin C, antioxidanter och järn. Men många gör misstaget att koka den, vilket enligt en kinesisk studie gör att broccolin tappar en stor del av sina näringsämnen. Det bästa sättet att tillreda den om du vill ”mjuka upp den” och samtidigt bevara alla nyttigheter är att ångkoka den, enligt studien.

2. Jordgubbar

Den röda lilla godingen innehåller massor av fiber, antioxidanter och vitamin C – och även en liten mängd järn. Men för att få i dig alla nyttigheter ska du vänta med att skära upp dem till strax före serveringstillfället. Det beror på att framför allt vitamin C är känsligt för ljus och syre, och därför ska du exponera dem så kort tid som möjligt för det. 

3. Vitlök

Gillar du att låta vitlök ge smak åt pastarätter och grytor? Utmärkt. Vitlök innehåller ett trevligt enzym som motverkar cancer, men till skillnad från vitamin C mår enzymet bra av att exponeras för luft. För att få ut maximalt av hälsofördelarna med vitlök ska du skära upp vitlöken tio minuter innan du slänger i den i grytan, för att aktivera enzymet fullt ut.

4. Yoghurt

Du vet den där vätskan som ofta ligger och flyter ovanpå yoghurten när du öppnar förpackningen? Många häller ut den i vasken innan de sätter skeden i yoghurten, men det är – app, app, app – ett stort misstag. Den där vätskan är vassle, som innehåller finfina saker som vitamin B12, kalcium och protein. Så istället för att hälla ut den, rör om i yoghurten så att vasslen blandas ut.

Källa: Health.com