Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

kaffe fika hälsa Bild: Johnér Bildbyrå

5 hälsovinster med kaffe

Hurra för kaffetåren – därför ska du fika

Det svarta guldet i muggen förgyller morgonstunden, och alla kaffedyrkare där ute har fattat något viktigt. Tre koppar kaffe per dag – filtrerat – är finemang. 
Det finns nämligen massor av positiva hälsoeffekter med javan. Här listar vi några av dem.

Publicerad 2015-05-22 | Senast ändrad 2016-09-29 | Vardagspuls

1. Du får ut mer av träningen

Att dricka kaffe före ditt träningspass är en lysande idé. Det visar en studie i International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism där man fann att kaffet hade stor effekt på förbränningen under träningen. Jämfört med testpersonerna som intog en annan dryck före träningen så förbrände kaffedrickarna 15 procent mer kalorier i upp till tre timmar efter passet.

2. Hjälper dig att komma ihåg

Koffein kan faktiskt förbättra din förmåga att minnas. En studie från Johns Hopkins University i USA visade att koffeinet förbättrar ditt minne i upp till 24 timmar efter att det intogs. En grupp människor som i vanliga fall inte dricker kaffe delades upp i två testteam, där det ena fick placebo och det andra fick 200 mg koffein, fem minuter efter att de sett en serie bilder. Dagen efter fick testgrupperna rabbla upp så många bildmotiv som möjligt ur minnet, och gruppen som fick koffein gjorde väsentligt bättre ifrån sig.

3. Skyddar mot cancer

Ett flertal studier visar att just kaffe minskar risken för att cancer ska utvecklas i tjocktarmen och i ändtarmen. Forskning visar också att kaffe hämmar utvecklingen av levercancer. Men inte nog med det – kaffedrickare antas dessutom löpa mindre risk för äggstockscancer och för cancer i mun och svalg. Forskarna anser att kvinnor som har en ärftlig risk för att få bröstcancer kan minska den risken rejält genom att dricka kaffe i måttliga mängder.

4. Bevarar muskler

Den trevliga drycken kan hjälpa till att bromsa förlusten av muskelstyrka som kommer med åldern. Det visar en studie med djur från Coventry University. Den skyddande effekten vid koffeinintag märktes på flera olika muskelgrupper, och kan därmed även bidra till att minska skaderisken på sikt.

5. Ett stort plus för humöret

Den dagliga dosen java kan faktiskt skydda mot depression, enligt en studie som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Archives of internal medicineI studien, där över 50 000 kvinnor följts i tio år, framgår att kvinnor som drack fyra koppar kaffe om dagen eller mer hade 20 procents lägre risk att drabbas av depression. Det beror helt enkelt på att kaffet ökar nivåerna av "belöningshormonet" dopamin i hjärnan, vilket gör att vi blir gladare.

Överläkaren: Alla har vi en släng av ADHD 

Pssst...

Visste du att kaffe även kan ge trevliga fördelar i sovrummet? Amerikanska forskare kan nämligen konstatera att män som konsumerar 85–170 milligram koffein varje dag har 42 procents minskad risk att drabbas av impotens (erektil dysfunktion). Den mängden motsvarar ungefär två till tre koppar kaffe om dagen.

Källa: Health.com, IForm.se, Metro, MittKök.se