Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

tips för en bra morgon Bild: Johnér Bildbyrå

5 sätt att få en bra morgon

Om det tar emot att gå upp – gör så här

Är det ett bra tag kvar innan du får gå på semester?
Svider det lite extra att behöva ställa klockan och gå upp tidigt?
Här är morgonknepen som lyfter dina mungipor uppåt.

Publicerad 2015-06-29 | Senast ändrad 2017-05-12 | Vardagspuls

1. Vätskekontroll

Börja dagen med ett stort glas vatten, gärna med en skvätt citron i. Du har då förebyggt vätskebrist, som annars kunde ha ha gjort dig trött och ofokuserad. 

2. Morgonträna

Morgonpasset kommer att få din kropp att jubla. Endorfindosen är en riktig hejarklack för ditt humör, dessutom sätter det igång förbränningen rejält. Hitta en morgonträning som passar dig, oavsett om det är en löprunda eller en omgång framför en träningsfilm.

Lista: 5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna  

3. Ha en morgon-spellista

Glad musik kan göra stor skillnad för ditt humör, visar en studie från University of Missouri. Skapa en Spotify-lista för en bättre morgon. Hamnar Avicii, Stevie Wonder, Madonna eller månne Beatles på din morgonlista?

4. Ät nyttigt fett

Att äta mat rik på omega-3 kan faktiskt ha en positiv effekt på ditt humör, enligt Sarah Conklin, läkare och professor i psykologi vid Allegheny College i Pennsylvania. Omega 3 kan också hjälpa mot torra ögon, något som kan göra din morgon onödigt besvärlig. Du hittar omega 3 bland annat i fet fisk, valnötter och vissa alger.

5. Titta dig glad

Fortfarande lite grinig på bussen/tåget? Att titta på bilder av ett roligt eller fint minne är en effektiv humörhöjare, visar en brittisk undersökning från University of Portsmouth. I dag är det enklare än någonsin, när dina och vännernas trivsamma minnen finns samlade på Facebook och Instagram.