Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

För vegetarianer är det livsviktigt att få i sig bra proteiner Bild: Johnér och Pixabay

5 livsmedel du bara måste ha om du är vegetarian

"Satsa på baljväxter i alla färger och former"

Du har bestämt dig. Du ska sluta äta kött och fisk, kanske för ett tag, kanske för alltid och är beredd att ersätta köttet med någonting annat. Frågan är bara vad? Dietisten Jeanette Steijer guidar dig till livsmedlen du bör äta om du är vegetarian.

Publicerad 2016-06-22 | Vardagspuls
  1. Mejeriprodukter som till exempel keso, kvarg, yoghurt och filmjölk. Dessa produkter innehåller ett högvärdigt animaliskt protein som är viktigt för att du ska få i dig alla viktiga aminosyror.


    Agneta Sjödins äppelplättar med kvarg

  2. Baljväxter som till exempel kikärtor, linser och bönor i alla färger och former. Baljväxter innehåller en hög andel proteiner som ersätter det animaliska proteinet och innehåller mycket fibrer. Dessutom ger de en otroligt bra utfyllnad i exempelvis soppor och grytor och är ett magert alternativ. Kombinera gärna med bra kolhydratkällor som till exempel quinoa eller matvete.


    Falafel Vardagspuls-style

  3. Köttsubstitut i form av exempelvis tofu och quorn. Quorn består av högvärdigt svampprotein, ibland innehållande äggvita, och är magert. Tofu som är gjord på sojabönor innehåller även det högvärdigt protein som ger bra mättnadskänsla. Livsmedlen är också bra eftersom det går att göra så mycket av dem. De kan grillas, användas i grytor, wokas och göras färs av.

  4. Grönsaker som innehåller mycket järn till exempel broccoli, grönkål och spenat.

  5. Bra fetter. Bra fetter är särskilt viktiga för dig som inte äter fet fisk. Låt fantasin flöda och använd dig av rapsolja, sesamolja, avokadoolja och olivolja. Bra fetter hittar du också i nötter, avokado, frön och oliver.

Är du vegetarian och har IBS? Då måste du läsa det här

Dietistens tips för både vegetarianer och köttätare!

  • Variera dig och ät olika typer av grönsaker, rotsaker och kålsorter för att göra maten mer spännande. Följ säsongen.
  • Variera din kolhydratkälla och växla mellan ris, pasta, matvete och quinoa.
  • Många som slutar äta kött och fisk gör misstaget att äta alldeles för kolhydratrik kost som till exempel enbart pasta med ketchup eller smörgåsar med ost. Satsa på bra proteinkällor från baljväxter och mejeriprodukter.
  • Var lite uppmärksam om du äter vegetariskt på restaurang. Många vegetariska alternativ innehåller mycket fett i form av till exempel smält ost.