Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Färska champinjoner Bild: Mostphotos

5 livsmedel du inte ska äta för mycket av

Maten som kan göra dig sjuk

Då och då dyker det upp larm som gäller några av våra vanligaste livsmedel. Det kan vara svårt att veta vad man ska ta på allvar. Här ger vi råd kring hur du ska tänka kring några av dem.

Publicerad 2017-03-30 | Senast ändrad 2018-01-30 | Vardagspuls

Att se en löpsedel som varnar för att din favoritmat kan vara giftig eller göra dig sjuk kan vara skrämmande. Ofta behöver man dock inte helt sluta med det utan bara skära ner på mängden. Här har vi sammanfattat några av den senaste tidens matlarm och hur du ska tänka för att inte vara i riskzonen.

1. Färska champinjoner – ät inte för mycket

Forskare har sett samband mellan champinjoner och cancer i djurförsök. Det beror på ämnet fenylhydrazin som kan vara cancerogent finns i champinjoner. Man ska därför undvika att äta för mycket, ett hekto i månaden är den maxkonsumtion som Livsmedelsverket rekommenderar. Man ska undvika att äta mycket champinjoner under en längre period. Om man inte kan låta bli den populära svampen så kan man använda konserverade champinjoner som innehåller betydligt lägre halter av ämnet. 

2. Varning om palmolja från EU

Redan under 2016 kom varningar om att produkter som innehåller palmolja kan vara farligt. Den senaste tiden har frågan lyfts igen och Livsmedelsverket har kommit med ny information i frågan. Skadliga ämnen som kan öka risken för cancer kan finnas i vegetabiliska oljor och fetter som hettats upp till höga halter. Dessa skadliga ämnen har framför allt hittats i produkter som innehåller palmolja, men det kan även finnas i andra vegetabiliska oljor. Många livsmedelskedjor har nu börjat undersöka hos sina leverantörer vilka skadliga ämnen som kan finnas i deras sortiment, det rapporterar SVD. Palmoljan har också fått kritik ur hållbarhetssynpunkt. Därför kan det vara bra att försöka undvika produkter som innehåller palmolja. 

3. Larmet om arsenik i ris

Det var under 2015 som Livsmedelsverket kom med en ny studie som visade att det fanns höga halter arsenik i risprodukter. Framför allt var det riskakor som stack ut. Att äta ris några gånger i veckan är ingen risk men man ska undvika att äta ris eller risprodukter varje dag. Till risprodukter hör till exempel risgröt, risnudlar eller rismellanmål.
Det finns några saker du kan göra som påverkar halten av arsenik:

  • Koka med mycket vatten. Häll av överskottet av vatten när riset kokat klart. 
  • Ät inte för mycket fullkornsris. Mycket av arseniken sitter i skalet och skalet finns kvar på just fullkornsris. 
  • Valj basmati- och jasminris. Livsmedelsverkets studie visar att dessa sorter hade lägre halter av arsenik. 
  • Ät varierat. Ris en gång i veckan räcker för vuxna. 

 

4. Ät inte krossade linfrön

Linfrö är fullproppat med omega 3-fett, fibrer och andra nyttiga ämnen. Under hösten 2015 gick Livsmedelsverket ut med rekommendation att man helt ska undvika krossade linfrön. När det gäller hela linfrön så ska man inte äta mer än 1–2 matskedar om dagen. 

5. Lakrits – farligt för vissa

Vilken är din favoritlakrits? Sött, salt eller vill du kanske inte välja? Oavsett vilken sort som är din favorit så bör de se upp med hur mycket lakrits du äter. Även om lakritsroten är nyttig då den är rik på antioxidanter och salicylsyra som kan verka inflammationshämnande så har den en effekt på hälsan som inte är bra för alla. Lakrits och salmiak höjer nämligen blodtryck. Därför ska man inte äta för mycket lakrits om man har hjärtproblem eller högt blodtryck.