Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

bra nyttig frukost Bild: Johnér Bildbyrå

6 smarta och snabba frukosttips

Bra start – håller dig mätt längre

En bra frukost ger dig energi, kickar igång din förbränning och låter dig slippa hungersug efter bara någon timme.
Här är 6 smarta val att starta dagen med.

Publicerad 2015-06-10 | Senast ändrad 2018-08-10 | Vardagspuls

1. Greppa en skål gröt

Känns det lite väl Gunde-hurtigt att starta dagen med gröt? Tja, det kan det vara värt. Gröt håller dig mätt länge, kan kombineras med frukt och färska bär (perfekt för sommarsäsongen!) och innehåller dessutom den typen av fiber som sänker ditt kolesterol. Satsar du på trendig chiagröt så får du i dig protein, antioxidanter, omega-3 fettsyror, mineraler och kostfiber. Lysande!

2. Gotta dig åt grekisk yoghurt

Den här rika, krämiga yoghurten är fulladdad med kalcium och innehåller en hög andel protein – vilket håller dig mätt längre. Lägg till lite skivad frukt för en trevlig kombo av smak och nyttigheter.

 

3. Gå loss på grapefrukt

Att inleda sina måltider med att äta färsk grapefrukt har visat sig vara ett smart val för de som vill bli av med några trivselkilon. Det beror på att frukten bidrar till förhöjd förbränning, ökar mättnadskänslan och har en positiv effekt på dina blodsockernivåer. Så skiva upp en grapefrukt till frukosten – det skadar ju inte att du samtidigt får i dig en massa finfina antioxidanter.

4. Lägg till linfrö

Gör din portion flingor nyttigare genom att hälla en näve linfrö över dem. De små gynnarna är rika på omega-3 och inneåller massor av bra fiber. Men – och det här är viktigt – ät inte för mycket linfrön och krossa dem helst inte innan du äter dem då det kan leda till vätecyanidförgiftning. En till två matskedar linfrön per dag är okej. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida.

5. Bit i en banan

Att lägga till banan i din gröt eller din smoothie är ett smart val. Bananen – särskilt när skalet är en smula grönt – innehåller den bästa formen av stärkelse, en nyttig kolhydrat som håller dig mätt längre. Den söta smaken gör dessutom att du slipper lägga till onödigt socker.

6. Fånga den rätta flingan

Flingor kan vara lurigt, eftersom många sorter är rena sockerbomberna, och innehåller alldeles för lite fiber. Så släpp bara den rätta flingan över tröskeln – ett bra val är både gott och mättande, och kan gärna kombineras med skivad banan eller färska bär. Kika i innehållsförteckningen, och sålla bort allt som inte innehåller åtminstone 5 gram fiber och skippa allt med mer än 5 gram socker.

Källa: Health.com