Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

7 livsmedel du kanske trodde va nyttiga Bild: Johnér och Pixabay

7 livsmedel du kanske trodde var nyttiga

”Bara för att brödet innehåller fullkorn är det inte alltid bra”

Det är inte alltid så lätt att hålla koll på vilka livsmedel som är bra och mindre bra för kroppen. Här är 7 livsmedel du kanske trodde var nyttiga – men som inte alltid är det.

Publicerad 2016-05-25 | Senast ändrad 2018-05-25 | Vardagspuls

Du går där i affären och tänker att du ska handla någonting nyttigt. Du stoppar ner en påse mörkt bröd i din korg, en bar som passar bra efter träningspasset och en förpackning fruktjuice som släcker törsten och dessutom innehåller vitaminer. Men vänta. Är de där livsmedlen så värst nyttiga egentligen? Vardagspuls listar 7 livsmedel som du kanske trodde var nyttiga men som inte alltid är det.

  1. Mörkt grovt bröd. Inte alltid bra bara för att det innehåller fullkorn. Läs gärna igenom innehållsförteckningen. Det är inte alls ovanligt att bröd innehåller mycket socker. Ett tips för att hitta bröd med lite socker är att läsa kolhydratsraden under näringsvärdet. Värdet på raden ”varav sockerarter” bör vara 5 gram eller mindre. Ett tips är att baka brödet själv, då får du bättre koll på hur mycket socker du använder samt vilket mjöl.
  2. Sojadryck/havredryck. Tvärtemot vad man kan kanske kan tro är sojadryck faktiskt ganska näringsfattig och består mest av vatten. Vissa av produkterna är dock berikade med D-vitamin och kalcium men inte alla.
  3. Sötad yoghurt. Det finns många fruktyoghurtar på marknaden men de flesta innehåller tillsatt socker. Väljer du istället en osötad variant kan du smaksätta själv med exempelvis frysta eller färska bär eller kryddor som kanel och kardemumma.
  4. Jordnötssmör. Flera av sorterna i affären innehåller socker och transfetter. Om du vill äta jordnötssmör – välj en sort som innehåller enbart nötter och salt.
  5. Bars. Efter ett träningspass är det många som känner att de vill fylla på energidepåerna med en bar men enligt Vardagspuls IBS-expert dietisten Sofia Antonsson innehåller dessa ofta stora mängder tillsatt socker eller socker från torkad frukt. Ett bra återhämtningsmål kan istället vara en drickyoghurt plus en banan efter avslutat träningspass.
  6. Juice. Många juicer innehåller flytande fruktsocker vilket kan vara okej ibland men är i stora mängder inte nyttigt enligt dietisten Sofia Antonsson.
  7. Torkad frukt. Innehåller koncentrerat fruktsocker och bör ätas i små mängder enligt Sofia Antonsson.

Källa: Hälsoliv och Sofia Antonsson

Bröd och socker

Agneta Sjödins nyttiga rödbetsjuice