Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

glad Bild: Johnér Bildbyrå

7 saker som muntrar upp dig på 30 sekunder

Dålig dag? Här är listan som piggar upp

Vaknat på fel sida? Ibland vill man bli på bättre på humör – blixtsnabbt. Här är 7 saker som genast muntrar upp dig – enligt forskningen.

Publicerad 2015-05-12 | Senast ändrad 2017-07-20 | Vardagspuls

1. Räta på ryggen

Tjatade dina föräldrar om din hållning? De har en poäng, men kanske inte av den anledningen de tror. Snarare handlar det om att gå med en hållning som signalerar glädje. En studie publicerad i Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry visade nämligen att gångstilen påverkar humöret. Deppig gång (hängande huvud, slokande axlar) innebar också deppiga känslor. Att räta på ryggen, gå med stolta steg förknippades också av personerna i studien med mer positiva känslor.

2. Le mot någon

Att ta ögonkontakt och le mot en främling livar upp både dig och främlingen ifråga, enligt forskning från University of California. Skälet sägs vara att vårt nervsystem påverkas av uråldriga funktioner, så att vi känner oss säkrare när vi tillhör en grupp. Så ju mer samhörighet vi känner med människor runt omkring oss, desto gladare och mer avslappnade blir vi.

3. Skriv på för en god sak

Det är ingen hemlighet att vi mår bra av att engagera oss i saker som vi bryr oss om. Men du behöver inte ägna timtal åt välgörenhet för att få positiva effekter, enligt en studie publicerad i Political Psychology. Även de som gjorde något så litet som att skriva på en namnlista för en god sak upplevde skillnad. 

4. Köp en upplevelse

"Money can't buy me love" sjöng The Beatles, men i vissa särskilda fall kan det faktiskt det. Forskning har visat att när vi lägger pengar på en upplevelse (som en fotbollsmatch, museibesök eller en konsert) så skapar det starka känslor av tillfredsställelse. Skälet är att det får oss att att känna en större samhörighet med andra. Att köpa prylar ger inte alls samma effekt, eftersom det inte skapar förväntningar eller positiva minnen.

5. Googla fram "åååååh"-effekten

Att kika ner från Eiffeltornet i Paris eller spana upp på ett mäktigt norrsken väcker starka känslor, och de gör det av en anledning. Visserligen kan grandiosa fenomen i naturen få dig att känna dig liten, men de fyller dig samtidigt med en känsla av förundran och det i sig höjer ditt humör. I internetåldern är den här effekten superenkel att uppnå. Gå exempelvis in på Youtube och kolla på människor som simmar med valar och helikoptrar som flyger i Grand Canyon och "ååååh":a dig gladare.

6. Rör vid någon

Beröring är ett av de snabbaste sätten att bli på bättre humör. När vi rör vid varandra (och du är bekväm med det, så klart) så frigörs lyckohormonet oxytocin i kroppen. Ge någon en kram, klappa någon på kinden, håll någons hand, kittla varandra, ta en svängom – all positiv beröring gör skillnad.

7. Gör någon glad

Det är faktiskt så pass härligt att delad glädje är dubbel glädje. När du gör något fint för någon annan så mår även du bättre, enligt forskare. En teori om varför är att det tar oss ur "bubblan" av negativa tankar och flyttar fokus till den som vi hjälper. Så håll upp dörren för någon, säg något vänligt om baristans kaffetalanger, erbjud ditt säte till en äldre person på bussen, och så vidare. Vanlig hederlig vänlighet lönar sig!

Källa: Womens health magazine