Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

ovana dålig vana multi godis Bild: Johnér

7 skäl till att du är småhungrig hela tiden

Därför lurar din kropp dig att äta mer

Okej, ibland är det jätteenkelt att fatta varför du är supersugen. Ett tufft träningspass, PMS eller graviditet är några orsaker till konstant hungerknorr i magen. Men om du alltid känner dig som ett stort slukhål – ”Maaaaat” – kan det vara dags att se över några av de vanligaste aptitbovarna.

Publicerad 2015-05-18 | Senast ändrad 2018-06-25 | Vardagspuls

1. Du är törstig

Vätskebrist kan ofta maskeras till en känsla av hunger i kroppen. Förvirringen uppstår i den delen av hjärnan, hypothalamus, som reglerar hunger och törst. När törsten sätter in kan en felkoppling i hypothalamus få dig att greppa en påse chips istället för att hälla upp ett glas vatten. Bästa sättet att förebygga vätskebrist är att inleda dagen med ett stort glas vatten och sedan se till att få dig vätska kontinuerligt hela dagen. Och om du känner hungersug – testa att dricka vatten, vänta en kvart och se om det går över. Vätskebrist kan också göra dig trött.

2. Du är egentligen trött

Släpar du fötterna efter dig efter en natt med dålig sömn? Det får din kropp att försöka kompensera bristen på energi med sockerstinn mat – trots att du egentligen inte är hungrig. För lite sömn påverkar nämligen hormonerna i din kropp som reglerar känslan av aptit och mättnad. Prioritera sömnen så försvinner problemet efterhand. Kvinnor behöver dessutom mer sömn än män – för att de har större hjärna.

3. Du har gått i godisfällan

Dyker handen ner i godisskålen på jobbet på eftermiddagen, tills skålen är helt tom? Det ligger viss sanning i det där "det är omöjligt att bara ta en bit". Det beror på att sockerladdade/kolhydratrika livsmedel kickar upp ditt blodsocker på skyhöga nivåer, men det dyker lika fort. Det gör att du genast blir sugen på mer. Och mer. Motverka blodsockerdippet med smarta mellanmål i stället, det är även bättre för humöret.

4. Alkoholen är boven

Den där ölen efter jobbet eller drinken före middagen fungerar verkligen som en aptitretare. En studie publicerad i tidningen Appetite slog fast att testpersonerna var mer benägna att äta kaloristinna livsmedel efter att ha druckit alkohol. Och eftersom alkohol snabbt leder till vätskebrist kan det lura dig att tro att du är hungrig när du snarare är törstig. Är du rädd för att du dricker för mycket? Här reder Vardagspuls läkare ut vad som gäller.

5. Du äter för lite protein

Har du rätt saker på tallriken? För mycket snabba kolhydrater och för lite protein kan göra dig hungrig igen på nolltid efter lunchen. Ju mer protein maten innehåller, ju längre tid stannar maten i magsäcken och håller dig mätt längre. Sikta på att få i dig åtminstone 45 gram protein per dag, från bra livsmedel som kalkon, ägg, grekisk yoghurt och fullkornsprodukter.
Maten som hjälper dig bygga muskler.

6. Du blir matbombad

Kompisens läckra matbilder på Instagram. Recept-sukt på Pinterest. Annonser som frestar med ost-trådig pizza. Fiket du passerar skickar ut doften av nybakade bullar. Bara att titta på mat eller känna doften av den påverkar hungerhormonerna i din kropp. Det vattnas i munnen och magen reagerar med känslor som liknar hunger. Om du känner dig lite småhungrig hela tiden så kan det vara läge att avfölja det där instagramkontot som bombar ut läckra matbilder i tid och otid.

7. Piller skapar sug

Kanske behöver du se över dina mediciner. Till exempel kan vissa p-piller, kortison i tablettform och antidepressiva mediciner påverka din aptit enormt. Kanske finns det ett bättre alternativ till medicinen du äter? Om du ofta är hungrig även efter att ha ätit en normalstor portion mat så kan det vara läge att rådfråga din läkare om det finns alternativ.

Källa: CNN