Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls dietist Anna Ottosson. Bild: Press

Anna Ottoson svarar på frågor om hälsa

”Prata inte med barnen om grönsaker”

Publicerad 2015-02-25 | Vardagspuls

Ni pratar om att man ska äta rätt och ofta handlar det om att man vill gå ner i vikt, omfördela, få bort sötsuget. Hur gör man för att gå upp i vikt? Är det samma tips som man ska följa?
/Louise

Hej Louise,
För att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt utan att bälja i sig massa onyttigt så rekommenderar jag att njuta av nötter, mycket mättande smoothisar. Dricka färskpressade juicer som måltidsdryck istället för vatten. Kanske investera i en härlig råsaftcentrifug. Detta är nyttigt även när man vill gå ner i vikt men skillnaden för dig är att du inte behöver på något sätt tänka på mängderna – du kan dricka flera per dag. Äta härliga nyttiga desserter till efterrätt t ex fruktsallad med någon topping som du tycker om eller upptäck hela Raw-food-dessert-paradiset. Gjorda på rena råvaror långt ifrån rent strösocker som är ljuvligt goda men ändå ger dig massa nyttigt. Ringla över olja i din mat, du behöver inte vara blygsam med dressingar etc.
Äta något mindre grönsaker och mer fokusera på kolhydraterna.
Lycka till!
Anna Ottosson

Hej Anna!
Jag har lite svårt att få i mig omega-3 & 6 p.g.a. att jag inte äter fisk och därför undrar jag om du vill hjälpa mig med tips på andra sätt att få i mig det (förutom "konstgjort")?
Med vänlig hälsning,
Matilda

Hej Matilda,
Det går inte att sticka under stolen med att fisk är toppkällan till att få i sig tillräckligt av dessa fettsyror, men äter man inte fisk finns det självklart andra vägar att gå. Omega 3 finns främst i rapsolja, linfrön och valnötter, medan omega 6 hittar du bland annat i vegetabiliska oljor, ägg, kött, sesamfrön och solrosfrön. Strö gärna över frön eller valnötter över olika typer av maträtter så får du fiffigt i dig omega fettsyrorna. Det går också att kombinera dessa livsmedel i olika former – ett sätt att få i sig både ägg, fröer, nötter och olja är att baka eller köpa fröknäcke, där alla dessa kan ingå som ingrediens.
Svingott dessutom!
Lycka till, Anna

Hur får jag barnen att äta mer grönsaker? Vad är bra och dåliga grönsaker?
/Milla

Hej Milla!
Genom att inte prata om det! Bara helt sonika sätta fram grönsaker på bordet, vid TV´n, som bolibompasnackis etc.
I all bästa välmening, vi vill ju våra små älsklingar, bara det bästa men att vi kommer oftast inte långt genom att prata om hur fantastiskt nyttigt och viktigt det är att äta grönsaker utan det är handling som är bästa knepet. Att visa på goda exempel, äta grönsaker själv, att alltid servera någon grönsak till varje måltid. Nyfikenheten brukar ta över. Min personliga favorit är mitt Bolibompasnacks – ångkokta edamerbönor (går på 2 minuter) med flingsalt. Sätt fram det utan ett knyst och det kommer säga SLURP. Barn älskar och sitta och pilla med dom där bönorna - dra bönskidan mellan tänderna och bönorna hoppar in i munnen.
Sen är nog mitt bästa tips att passa på INNAN middagen du vet då när de är som ”hungriga-små-vargar”, efter dagis och skola.
Då sätter man in stöten!  Och serverar några enkla skålar med grönt t ex häll upp en ask coctailtomater, skala några morötter, äppelklyftor – gör det enkelt för dig och Tjoff så är det slut innan maten och barnen har fått i sig grönsaker.
Anna Ottosson

Bra tips på bra kost för mig med psoriasis, diabetes typ 2 och högt LDL-kolesterol? Tacksam för bra tips för att kunna fortsätta leva sunt och kanske kunna förändra mina besvär till det lite bättre? Kram till er alla :)
/Skånetösen

Hej Härliga Skånetös!
Boka en tid hos dietist direkt. Så att du får skräddarsydda kostråd exakt utifrån dig och Din diabetes, psoriasis och höga LDL-kolesterol. Finns massor som du kan påverka med hjälp av maten men jag kan inte ge kostbehandling såhär över nätet till dig utifrån din sjukdomsbild.
Så boka in en individuell tid så att du får den hjälp som du önskar. Det bästa till dig, Anna!