Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls dietist Anna Ottosson. Bild: Press

Annas tips – så minskar du sockersuget

När suget sätter igång kan det vara svårt att låta bli. Vi talar förstås om sockret. Vardagspuls dietist Anna Ottosson delar med sig av sina bästa knep för att hålla sockersuget i schack.

Publicerad 2015-03-10 | Vardagspuls

Socker stimulerar hjärnans belöningssystem på ett sätt som liknar god mat, intensiv träning och sex kan göra. Inte undra på att det kan vara så svårt att säga nej.
Men det finns enkla knep att ta till när sockersuget smyger sig på. Enligt Vardagspuls dietist Anna Ottosson är det viktigt att tänka till ordentligt redan i affären. Så här svarade hon på tittarnas frågor under chatten den 10 mars.

Björn: Anna, hur vet man att man är sockerberoende?

Anna Ottosson: Sockerberoende är omtvistat men vad vi vet är att socker kittlar belöningscentrumet. Känner du att du för ofta och för mycket får sötsug och äter för mycket socker kanske varje dag så kanske det är dags att sanera från uppenbara sockerfällor men också de dolda sockret. Lycka till!

Stina: Jag hörde från en kunnig person att socker kan vara nästan lika svårt att sluta med som knark. Vad ska man göra för att stå emot när det ordentliga suget sätter in? Nötter lockar inte alls lika mycket som en chokladkaka i det ögonblicket!

Anna Ottosson: Knepet är att "ligga steget före" så om du t ex blir sötsugen varje eftermiddag vid tre-rycket då är mitt tips att äta ett bra mellanmål en halvtimme innan för att förekomma sötsuget.

Johanna: Jag brukar alltid småsnaska på godsaker på kvällarna. Är det bättre att ta några godisar än att prova en massa olika nyttigare saker och ändå inte bli tillfredställd?

Anna Ottosson: Bli grym på att PRIORITERA när du väljer att äta något sött – välj det du verkligen älskar. Strunta i resten. Det viktigaste är det vi gör varje dag. Sanera vardagen från sockret så finns det utrymme att njuta av något sött då och då någon gång i veckan.


Ella: Kan du förklara varför det är viktigt att äta runt 2000 kalorier. Varför är det inte bra att äta färre om man vill gå ner i vikt?

Anna Ottosson: Antalet kalorier som du behöver är individuellt. 2000 kalorier är bara ett generellt mått för kvinnor med stillasittande arbete.


Ann: Hur onyttigt är vitt bröd?

Anna Ottosson: Vitt fluffbröd ger ett snabbt blodsockersvar på liknande sätt som godis. Bättre att välja ett bröd med hela korn, gärna surdeg och mörkt bröd.


Sara: Om jag nu ska välja något gott att äta när det är lördag, vad är då det bästa jag kan äta av allt onyttigt? Glass, godis eller typ efterrätter som äppelpaj?

Anna Ottosson: Välj det som njuter absolut mest av. Utan dåligt samvete. Har man en bra vardag med lite socker finns det absolut utrymme att njuta av det söta. Personlig favorit är rawfood-desserter. De innehåller visserligen en hel del kalorier men också fina näringsämnen och inget tillsatt socker utan naturligt sötade produkter. Och SÅ GOTT!


Sara Meriam: En vecka innan mens blir jag sjukt sugen på mjölkchoklad. Kan äta 400 gram per dag, samt är vrålhungrig. Jag blir blir aldrig mätt.

Anna Ottosson: Vi kvinnor har ett ökat energibehov med ca 10 procent vid mens därav det extra suget. Många vet inte om det och blir då mer hungriga och går det för långt mellan måltiderna så kommer sockersuget i takt med det låga blodsockret. Kanske kan du testa att äta ett litet större mellanmål eller två extra frukter?

  • Sanera ditt hem från socker. Finns det inte hemma och lättillgängligt så är det enklare att låta bli.
  • Ta bort de sockerrika vardagsprodukterna. Exempel på produkter som ofta innehåller mycket socker: marmelad, söta flingor, sockerstinna bröd, sweet chili-sås och sylt.
  • Ät ren mat. Leta efter mat med korta ingredienslistor.
  • Ät regelbundet. På så sätt kan du surfa på en skön blodsockerkurva hela dagen. Då får du ett mindre sug överlag och kan slippa få det värsta sockersuget.
  • Dra lärdom av dina misstag. Våra liv är fulla av misslyckanden och succér. Skillnaden är hur du väljer att hantera dem. Lär av dig själv när du halkar dit – vad var det som gick fel den här gången?
  • Det orala behovet. Var uppmärksam på om du äter socker när du till exempel är trött eller ledsen. Känn efter hur du mår. Är du ledsen så var det i stället för att trösta dig med socker. Är du trött – ta en siesta istället för att socker-kicka igång dig igen.
  • Unna dig – ibland. Att njuta av något sött då och då är en självklarhet i ett hälsosamt och njutningsfullt liv. inte för ofta – men utan dåligt samvete såklart!