Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Är sojaprodukter IBS-vänliga? Bild: Johnér

Hur IBS-vänliga är sojaprodukter?

Är soja en magbov? Det beror helt på produkt, förklarar Vardagspuls dietist och IBS-expert Sofia Antonsson.

Publicerad 2016-11-23 | Senast ändrad 2017-01-16 | Sofia Antonsson

Soja och mage, hur går det egentligen ihop? Sojasås är fritt fram, sojabönor är strikt förbjudet och tofu är lite sisådär. Trots att de alla kommer från sojabönan har de helt olika egenskaper när de väl kommer ner i magen. Här reder jag ut begreppen så att du kan navigera i sojadjungeln utan problem.

Sojabönan innehåller som alla baljväxter fibersorten oligosackarider, närmare bestämt galaktaner. Oligosackarider är starkt symtombildande FODMAP:s och vattenlösliga vilket betyder att fibrerna löser ut i vatten vilket gör produkten snällare. Det är det som händer med t ex konserverade baljväxter där fibrerna läcker ut i spaden som man häller bort innan användning. Med detta i åtanken förstår vi att olika sojaprodukter kan fungera på olika sätt för magen. Eftersom FODMAP-molekylerna alltid finns i kolhydraterna är rent sojaprotein okej att äta.

Vilka sojaprodukter är IBS-vänliga?

Soja finns i många olika produkter, som större eller mindre ingrediens och även som tillsats. Här kommer en guide till de vanligaste sojaprodukterna och hur de passar in i FODMAP.

Sojabönor - Kallas edamame och är en stor magbov.
Sojadryck - Vanligtvis görs sojadryck på hela sojabönor och vatten. Det innebär att kolhydraterna kommer med i processen och FODMAP-innehållet blir högt.
Soyghurt - Samma princip som sojadryck. Förmodligen hög FODMAPs eftersom huvudingrediensen är sojadryck (se ovan).
Sojaolja - Inga kolhydrater här, så inga FODMAPs. Lämplig för elimineringsfasen.
Sojalecitin - Inte en källa till FODMAPs. Lämplig för elimineringsfasen.
Tofu - Det finns flera sorters tofu. Den vanliga, lite fastare varianten i block, är pressad och ok eftersom de vattenlösliga fibrerna försvinner ut med vätskan. Smaksatt tofu innehåller vanligen lök så välj naturell.
Sojasås - Trots att det står både vetemjöl, gluten och sojabönor på innehållsförteckningen är sojasås godkänd enligt FODMAP. Det beror på att den är fermenterad vilket bryter ner både gluten och oligosackarider. Detta gäller både kinesisk och japansk soja och tamari.
Sojakorv, biffar, färs - Alla dessa produkter är gjorda på hela sojabönan vilket innebär att även fibrerna kommit med och har därmed ett högt FODMAP-innehåll. Dessutom innehåller de vanligen både lök och vitlök.
Sojaproteinpulver - Innehållet av FODMAPs varierar beroende på tillverkningsmetod. Om produkten innehåller kostfibrer enligt innehållsförteckningen kan man anta att den innehåller FODMAPs. Sojaproteinisolat bör vara ok, framförallt om produkten inte innehåller några kolhydrater.

Så, nu vet du hur det fungerar med soja och magen. Och är du en av dem som dricker sojalatte för att skona magen från laktos är det hög tid att tänka om eftersom sojadrycken vanligen är betydligt tuffare för magen än laktosen!