Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls Sofia Antonsson IBS Bild: Vardagspuls

Mat och kost du ska äta för att bli kvitt din IBS-mage

Lösliga fibrer och fil och yoghurt. Det bör du äta om du har IBS, så kallad känslig tarm. Det här visar en ny rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU. Men det går inte generellt att säga att lösliga fibrer är bra enligt dietisten Sofia Antonsson.
– Det blir så fel att säga att alla lösliga fibrer är bra. För det finns i lök och vitlök och det är det värsta du kan äta om du har IBS.

Publicerad 2015-08-19 | Senast ändrad 2017-01-16 | vardagspuls
 

Dietisten Sofia Antonsson och läkaren Viveca Gyberg reder ut vad diagnosen IBS, känslig mage, innebär och tipsar om mat som passar bra för dig som har känslig mage. Från Vardagspuls den 22 maj.

Fibrer har länge varit ett behandlingsalternativ mot IBS men det finns även studier som tyder på att behandling med fibrer faktiskt snarare kan förvärra symtomen för vissa patienter. Och nu visar en ny rapport från SBU att lösliga fibrer är effektiva i behandlingen mot sjukdomen. Olösliga fibrer däremot verkar inte har någon effekt alls vid behandling av IBS. Och det är heller inte alla lösliga fibrer som är bra om man har känslig tarm. Det säger dietisten Sofia Antonsson.
– Man kan inte bara klumpa ihop lösliga fibrer i ett begrepp. För det är långt ifrån alla som är bra. Vissa lösliga fibrer kan till och med förvärra problemen.  För det finns lösliga i lök och vitlök och det är det värsta att äta mär man har IBS, säger Sofia Antonsson.

Hon menar att problemet är att flera saker spelar in. Lösliga fibrer är bra för att hålla tarmen i gott skick för de flesta. Men det finns många frukter och grönsaker som inte funkar, som exempelvis äpple, päron och rödbeta som innehåller andra ämnen, som till exempel överskott av fruktos.
– Medan andra lösliga fibrer är bra, som banan, apelsin, kiwi och bär.

Även probiotika kan hjälpa

Lösliga kostfibrer finns även i exempelvis havregryn och fibrerna får en geléliknande konsistens om det löses upp i vatten. Men olösliga fibrer som finns i bland annat vetekli och fullkornsprodukter är alltså inte bra för IBS-magar. Även probiotika, som finns i exempelvis fil och yoghurt kan lindra symptomen lite men effekterna har enligt studien visat sig vara små.

Mag-och tarmsjukdomen IBS är en av våra vanligaste sjukdomar. Enligt SBU har cirka 10-15 procent av befolkningen känslig tarm. Men det finns fortfarande många frågetecken kring sjukdomen och det är inte klarlagt varför man får den. Men det finns alltså mycket man kan göra för att lindra besvären.

Men kan man helt bli kvitt IBS?
Man kan inte bli av med sjukdomen, men med hjälp av kost kan man lära sig vad man kan äta för att kontrollera sina symptom. Man kan resa ut vad det är man reagerar på. De största bovarna är ofta lök, vitlök och vete, korn och råg, så bröd som innehåller det bör man undvika. Det man brukar rekommendera att äta är laktosfritt, ris och potatis och vissa frukter och grönsaker, morot, spenat, apelsin, säger Sofia Antonsson.

Källor:

117 Vårdguiden

SBU

 

Det här är IBS

IBS står för på irritable bowel syndrom, på svenska brukar man benämna det som känslig tarm eller tarmbesvär eftersom det finns en rubbning i hur man upplever att tarmen fungerar. Sjukdomen är vanligare bland kvinnor och börjar oftast i 30 till 40-årsåldern.

Fakta: Vårdguiden, SBU

 

 

Lösliga kostfibrer

De lösliga kostfibrerna är gelbildande. De bildar alltså en gel tillsammans med vatten runt maten som vi ätits vilket ger en långsammare magsäckstömning. Det gör att vi känner oss mätta längre, och ger ett långsammare blodsocker- och insulinsvar. Källa: matvett.se