Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Maten du ska äta som gravid Bild: Johnér

Den bästa maten för dig och barnet i magen

Kostråden som faktiskt går att hålla

Grattis till två röda streck på stickan! Tyvärr kommer inte bara graviditeten med solsken utan en himla massa pekpinnar också. Helt plötsligt ansvarar du för både din och ditt kommande barns hälsa. Svindlande, eller hur? Råden gällande kost är många och förvirrande.

Publicerad 2016-09-14 | Senast ändrad 2017-11-27 | Alexandra Lönnroth

Enligt Livsmedelsverket är sushi ofarligt att äta för gravida så länge det handlar om nygjorda eller nyförpackade produkter. Men 7 av 10 svenskar tror att sushi är förknippat med särskilda hälsorisker för gravida. 57 procent tycker att gravida helt och hållet bör avstå färsk, rå lax och sushi. Det visar en undersökning gjord på uppdrag av Norges Sjömatråd.

Men vad är det egentligen som gäller? Vilken mat är det som gravida faktiskt ska undvika? Vardagspuls tog ett snack med Lena Björck som är nutritionist på Livsmedelsverket för att reda ut ett och annat hjärnspöke.

Vad är egentligen det viktigaste att tänka på som gravid gällande kost?
– Det är samma mat som är nyttig för blivande mammor som för alla andra. Det viktigaste är nog att inte krångla till det med en ny diet. Inte börja med ovanliga livsmedel eller kosttillskott som man inte vet särskilt mycket om. Handla i helt vanliga matbutiker och välj mat med mycket näring, till exempel grönsaker, rotfrukter, bönor, linser, fullkornsbröd, fisk, naturell fil och yoghurt. Tänk på kostcirkeln och tallriksmodellen, det gäller fortfarande.

Cirkulerar det många myter om vad man ska äta som inte stämmer?
– En myt är att man ska äta för två. I början behöver man inte göra så stora förändringar, eventuellt lägga till en frukt per dag. Mot slutet av graviditeten behövs lite större portioner av den vanliga maten eller att man lägger till några mellanmål. Öka intaget av nyttig mat istället för till exempel glass eller godis som ger extra kalorier och dålig näring.

Är jod farligt för fostret?
– Jod är ett nödvändigt näringsämne under graviditeten och man kan till exempel välja joderat salt eller äta fisk som bidrar med det. Men lagom är bäst och äter man för mycket jod kan barnets sköldkörtel påverkas. Det kan bli för mycket om man äter kosttillskott eller alger med högt innehåll av jod.

Varför är det så viktigt att tänka på vad man äter som gravid?
– Det är självklart viktigt annars också men då behöver man bara tänka på sig själv. När man är gravid så finns det ju även ett litet foster som behöver näringsämnen och som behöver skyddas mot olämpliga ämnen. Dessutom är det större chans att må bra under sin graviditet om man äter vettigt.

Det finns väldigt många kostråd för gravida, behöver man verkligen följa alla?
– Vi ger råd där vi försöker förklara resultat från vetenskapliga forskningsresultat på ett enkelt sätt. Många är oroliga under graviditeten och läser en massa på nätet eller får ”goda råd” av släkt och vänner. Vår uppgift är att försöka sortera ut vad som är viktigt och inte. Råden finns ju där för att hjälpa till när man har funderingar, inte oroa.

Sugen på att träna under graviditeten? Läs mer om övningar som funkar här!

Vad bör man inte konsumera?

Alkohol och tobak
Som gravid bör man utesluta båda. Om man dricker alkohol går den både till fostret via moderkakan och ut i fostervattnet som fostret dricker av. Eftersom att fostrets lever är outvecklad och har svårt att bryta ner alkohol, påverkas fostret mer och under längre tid än man själv.

Om man röker eller snusar får fostret i sig större mängd kolmonoxid och nikotin än man själv. Nikotinet gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och att fostret får mindre syre och näring. Vilket kan leda till att fostret växer sämre.

Livsmedel som kan innehålla Toxoplasma
Toxoplasma är en parasit som bland annat kan finnas i får- gris och viltkött. Den dör vid minst 70 graders upphettning. Eftersom bakterien kan leda till missfall eller skador på fostret bör gravida inte äta rått kött.

Livsmedel som kan innehålla Listeria

Opastöriserad mjölk och ost bör undvikas eftersom det kan innehålla bakterien Listeria. Det gäller främst mögel- och kittostar, till exempel Brie, Gorgonzola, Chevré och Taleggio. Bakterien dör dock när den upphettas till minst 70 grader och därför går det bra att äta dessa livsmedel efter upphettning.


Även rökt och gravad fisk kan innehålla Listeria. Om bakterien får möjlighet att föröka sig i en vacuumförpackning med flera veckors hållbarhet kan bakteriemängderna blir stora. Nyrökt och nygravad fisk är därför säkrare att äta. Sushi går också bra att äta om den är nygjord och av fräscha råvaror.

Det finns många restriktioner gällande just fisk. De som finns med på Livsmedelsverkets ”röda lista” ska man inte äta oftare än 2-3 gånger per år på grund av höga halter av dioxiner, PCP och kvicksilver. Det rådet gäller för kvinnor i barnafödande ålder, gravida och barn. Feta fiskar som lax, strömming och öring från Östersjön, Vänern eller Vättern bör undvikas. Men det ska tilläggas att de flesta fiskarna är nyttiga och bra att äta under graviditeten eftersom de innehåller vitamin D och Omega 3-fett.

Källor: Livsmedelsverket, 1177, Mödravården
Intervju: Lena Björck, nutritionist, Livsmedelsverket