Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

boxhandskar Bild: Johnér Bildbyrå

Bantningstipsen som får dig att gå UPP i vikt

Dags att slå hål på viktmyterna

De påstås bidra till en sund vikt, men istället uppnår du raka motsatsen om du följer de här vanliga råden.
De här metoderna kan du faktiskt skrota direkt.

Publicerad 2015-06-22 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

1. Uselt råd: ”Byt till lightläsk”

Att ”vanlig” läsk är rena sockerbomben är välkänt, och många väljer att byta till ett alternativ med sötningsmedel som aspartam eller stevia i tron att det ska vara mer hälsosamt. Men amerikanska studier visar snarare på ett samband mellan lightläsk och övervikt. Den söta smaken i lightläsk (som inte ger ditt blodsocker någon sockerskjuts) kan påverka kroppens naturliga förmåga att reglera kaloriintag och skapa ökat sockersug, vilket får dig att sukta efter mer sött.

2. Uselt råd: ”Kolla vågen varje dag”

Ett vanligt råd till personer som sätter ett viktmål är att hålla daglig koll på vågen. Och visst kan det vara bra att väga sig emellanåt för att se hur du ligger till, men att dagligen stirra på vågnålen skapar bara en onödig fixering. Du kommer inte att se stor skillnad från dag till dag, och det ska du inte heller göra. Rekommenderad, sund viktminskning är max 1 kilo i veckan.

3. Uselt råd: Ta ”mirakelpiller”

Inte sällan läser man om kända personer som tagit hjälp av bantningspiller. Men tabletter som dämpar hungerkänslor ska bara tas i nödfall och då skrivas ut av läkare, eftersom det medför en rad biverkningar och därför inte är helt riskfritt. Och det finns inga genvägar, du måste fortfarande ställa om till sundare vanor med mer hälsosam mat och motion för att göra skillnad i längden.

4. Uselt råd: ”Ät färre måltider per dag”

I viktforum sprids råden att hoppa över måltider för att gå ner i vikt. Kortsiktigt kan det göra skillnad på vågen, men i ett längre perspektiv är det ett uselt råd. En amerikansk studie visar att kvinnor som åt regelbundet gick ner betydligt mer än de som hoppade över måltider. Forskarna tror att kroppen har en slags hamstringsmekanisn; om du hoppar över måltider tar den upp mer kalorier än vanligt när du väl äter. Samma studie visade att två smarta grepp däremot gör stor skillnad: att föra matdagbok och skippa krogluncherna. De som registrerade allt de åt i en matdagbok gick ner mer än de andra. Men de som åt lunch ute minst en gång i veckan gick inte ner lika mycket som de som höll sig till sina matlådor.

5. Uselt råd: ”Sluta småäta”

Att dra ner på ohälsosamt godismumsande och tomma kalorier (som bara får ditt blodsocker att skjuta i höjden och sedan dyka lika fort) är ett bra beslut. Men att skippa mellanmålen är dumt. Bra mellanmål håller ditt blodsocker på en jämn nivå, bidrar till en sund förbränning, får dig att äta mindre portioner under huvudmåltiderna och håller hungern i schack. Det är därför en bra hjälp för dig som vill nå en sund vikt. Här hittar du 5 smarta mellanmål.

6. Uselt råd: ”Glutenfritt – en trendig diet”

Hollywoodstjärnor talar sig varma för att skippa gluten. Oupptäckt glutenintolerans påverkar kroppen negativt på en rad sätt, och misstänker du glutenintolerans ska du genast prata med din läkare. Men att skippa gluten – om du inte är glutenintolerant – är ingen effektiv viktmetod. Och när du utesluter livsmedel som innehåller gluten så missar du viktiga näringsämnen så som fiber, järn, vitamin B12 och magnesium.

7. Uselt råd: ”Ät samma sak varje dag”

Visst, boxare kan gå ner till matchvikt när de lever uteslutande på kokt broccoli och kyckling utan skinn i flera veckors tid, men att äta samma sak för att hålla vikten eller gå ner i vikt är annars en urusel metod. Du missar viktiga näringsämnen och du kommer garanterat att tröttna.

Källa: Prevention.com