Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Bra nattmat kan vara yoghurt med nötter enligt dietisten Sofia Antonsson Bild: Johnér

Här är maten som faktiskt är bra att äta sent på kvällen

Maten som får dig att dissa den klassiska nattmackan

Blir du ofta sugen på nått gott sent på kvällen? Och faller lite oftare än du kanske skulle vilja. Här kommer tips på mat som gynnar din nattsömn och vad du bör undvika att äta före läggdags.

Publicerad 2016-09-20 | Senast ändrad 2018-04-05 | Alexandra Lönnroth

Vardagspuls tog ett snack med dietisten Sofia Antonsson för att reda ut ett och annat om just nattmaten.

Varför äter man ofta sent på kvällen?
– Det beror på hur man är som person och vad man gör om dagarna. Många har en vana att äta på kvällarna av rent sug. Och då bör man istället fråga sig själv varför man vill äta, eftersom att sug ofta är kopplat till känslor. Annars är man ju bara olika hungrig från person till person beroende på hur mycket man rör sig. Men är man hungrig på kvällen ska man självklart äta något.

Är det dåligt?
– Det som är dåligt med att äta sent är att man kan rubba sömnen. Kroppen är helt enkelt inte gjord för att smälta mat när vi sover. Däremot finns det myter som säger att man inte ska äta efter ett visst klockslag för att det bidrar till viktuppgång. Och riktigt så är det ju inte eftersom att det är det totala kaloriintaget som spelar roll.

Finns det något man kan äta som gynnar sömnen?
– I mejeriprodukter, nötter och frukt finns aminosyran tryptofan, som gör att kroppen kan ta till sig dagsljuset. Det i sin tur bildar må bra-hormonet serotonin som behövs för att tillverka melatonin som är ett sömnhormon. Därför kan man i det långa loppet säga att yoghurt bland annat gynnar din sömn mer än en rostmacka.

Vad är bra att äta?
– Protein är generellt bättre att äta på kvällen än kolhydrater. Bra typer av protein på kvällen är till exempel, ägg, keso, kvarg och nötter. Just på kvällen vill man gärna ha något som dämpar blodsockret snarare än höjer det. Om man ska äta kolhydrater kan det vara bra att äta fiberrika sådana, så som frukt och grönsaker eller rågknäcke med avokado.

Och vad bör man undvika?
– Kolhydrater som inte innehåller särskilt mycket fibrer som vitt bröd och godis. Socker är också en no go när det kommer till sömn. Och det gäller även stora mängder fruktos som finns i juice bland annat. Det gör en pigg precis som kolhydrater. Därför kan det vara smart att skippa just det på kvällen.

Vad ska man äta om man har problem med magen?
– För de som har problem med magen gäller samma tips på mat. Däremot är det viktigare att tänka på vad av allt man väljer. Till exempel gällande frukt är banan mycket bättre än äpplen och päron, valnötter och jordnötter är bättre än cashewnötter. Sen om man har problem med laktos, välj då istället laktosfria mejeriprodukter.

Magproblem? Läs mer om det här.

Så blir du kvitt din IBS-mage
Mjölkprodukter för laktoskänsliga